
Cnxrnn x,,, Junrcrll AccouNTABrLrry, rNC.
Box 69, Gedney Station
,Yhite Plsins, New York 10605-0069

Tel: (914) 421-1200
Fax: (914) 684-6554

E-MaiI: judgewatch@gol.com

lVeb site: http ://wwwjudgewatch,org

TO:

FROM:

DATE:

RE:

Project Censored

Elena Ruth Sassower, Coordinator
Center for Judicial Accountability, Inc.

October 15, 1996

1996 Project Censored Nominations

The Center for ludicial Accountability, Inc. (CIA) is a national, non-partisan, non-profit, citizens'
action organization. Since 1989, when we formed as a grass-roots citizens response to the collusive
manipulation of elective judgeships by the Democratic and Republican parties in the Ninth Judicial
District of New York, CJA has documented the dysfunction and comrption of the processes of
judicial selection and discipline -- on local, state, and national levels. A copy of our informational
brochure, containing our historical background, is enclosed.

Earlier this year, when Project Censored concluded its awards presentation to its 1995 ,.Top
Censored" story winners by entertaining questions from the audience, I was among those asking
questions. My question followed a discussion of tips to increase media attention *d follo*-up oi
stories. These included developing an "expertise", having a "letterhead", and employing a professional
layout for written proposals, with "bullets" to highlight points.

Introducing myself as the coordinator of CId whose work I briefly described, I stated that we had
an expertise, had a letterhead, and, in our professionally presented written presentations, had used"bullets". Nevertheless, year after year, the media had continued to shut u, o.rt, refusing to report -
let alone investigate -- the fully-documented stories we had provided them of politicaliraniputation
and corruption of the judicial selection and discipline processes, as well .r of th. judicial process
itself I described the media suppression as having been so total that the only way we had been able
to "get the word out" to the public about the comrption ofjudicial elections in New york and the
cover-up and complicity ofNew York's highest ofiicials -- then running for re-election -- was by
spending $17,000 of our own money for a paid advertisement on the Op-86 page of Ihe New yo*
Times two weeks before the 1994 elections. I held up a copy of the OctoUeiZO , lgg4 ad, entitled,"Were Do You Go lVhen Judges Break the Law?" (Exhibit "A"), reprinted on November l,lgg4
in The New York l-aw Journal -- at an added cost to us of $2,000.

I then asked the panelists directly wlraher they were aware of a taboo surrounding coverage of issues
of judicial selection and misconduct and the reason for such media reluctanie. Although there
appeared to be a kind of implicit recognition among panel members of such problem, discussion was
disappointingly limited and inconclusive. Frankly, it seemed as if it were taboo to discuss the taboo.



Proj""t Censored Page Two October 15, 1996

After the progilfi was ovctr, I approached panel members and provided them with a copy of CfA's
informational brochure, containing -- as an insert - a reprinf of the Times Op-Ed ad-,-as well as
reprints of our two Letters to the Editor, "Commission Abandons Investigati"i U*Aitt- (Exhibit"B") and "No Justificationfor Process's Secrecy" (Exhibit "C"), published in Ihe New york Law
Journal on August 14, 1995 and January 24, 1996, respectively. Like our Op-Ed ad, these letters
were written by us in an attempt to "get the word out" after the media had failed and refused to
report on the comrption and perversion of mechanisms for judicial discipline and selection. I also
approached Peter Phillips, who gave me his card and encouraged me to t"nd the Op-Ed ad and other
materials to Project Censored as a nomination.

Consequently, CIA nominates our Nela, York Times Op-Ed ad,"Where Do you Go When Judges
Break tlp IawT', and the long-line of completely unreported or virtually unreported stories we have
presented to the media ever since, including this year, which have been knowingly and deliberately
censored from coverage. Individually and collectively, they demonstrate that when powerfui,
politically-connected judges or judicial candidates break the law, the media doesn't want ihe public

"H,ffi * of stgll plesented thg kind ofinformation that the public not onty has a right
to know, but needs to know if the integnty of our democratic system is to be preserved. They wlre
powerfi'rl "David and Goliath" stories about citizens battling and perseviring against pthtical
manipulation ofelective and appointive judgeships, the complicity of public officialr "nd "g.n.ies of
government charged with oversight, and the comrption of the judicial process, includingihe use of
judicial oflice for ulterior, retaliatory purposes. They were stories that came complete with
supporting documentary proo{, which -- at every turn -- we either provided the media oi proffered
to them. Indeed, CJA had itself done the hard work of investigation and analysis and was piesenting
these dynamite stories to the media "on a silver platter". What was left for the media was the *grruy;
-- to use their power as journalists to get the high-ranking political and civic leaders involved and
complicitous in scandalous perversion of the rule of law and fundamental standards of integrity and
accountability to answer the simple straighhfontard questions that we had asked them -- but to
which, for us, they had refused to respond. No wonder. These were the 'Jugular, questions,
exposing ttre comrption ofthe system and the rank hypocrisy of posturing political and civii leaders.

The devastating result of the media "black-out" of these critical stories is that comrption of
governmental processes and safeguards has been able to continue unabated, vicious retaliation againstjudicial whistle-blowing citizens has been able to continue unabated, and the uninformed pubfi has,
unknowingly, continued to re-elect and put their trust in complicitous government officials. The
consequen@ has been both to perpetuate the reality of "government that doesn't work" and to feed
public cynicism that nothing can be done. Indeed, the media has done a truly excellent job of
depriving the public of the inspiring example of citizen action, represented by our watch-dog
organization and its ground-breaking, unfunded, and complet ely pro-bono work.



Project Censored Page Three October 15,1996

From the 'postsoipt" instructiom for'TIow to Nominate a Censored Stoqf, appearing in your 1996
Yearboolg it is unclear to us precisely what the criteria for consideration "r". 

-you 
,t"t.,

"The story should be current and of national or international significance. It may
have received no media attention at all, appeared in your local n"*rp"p", or some
special interest trade magazine, or been the subject of a radio oi t"l"rririon
documentary, which received little exposure or follow-up." (at p. 335)

We e-mailed you to clarify whether these instructions meant that Project Censored was not interested
in censorship of stories which were statewide or regional in scope. Your response did not provide
us with the answer to the question we asked and left us confused as to aspects about which we had
not asked. Thus, you informed us that "current" was actually time-restricted -- relating to stories
which had received media coverage since October 15, 1995 -- the deadline for last y"i', project
Censored nominations. This restriction plainly contradicts that portion of the instructions as rjate
to stories which "have received no media attention at all", which we had assumed implemented the
fine suggestion of one of Project Censored's 1995 judges, Professor Sut Jhally, whose comments
appeared in the 1996 Yearbook as follows:

"As invaluable as the focus of Project Censored is, I think it may be a good time to
expand the notion of what constitutes a 'censored' story. As it presenily stands, to
qualify requires that a story or report exist in the first place -- that it have sonre
visibility, however slight The question then becomes one of itr under-reporting. But
there are other stories, so under-reported that they fail even to materialize is one
small story -- so censored as to be rendered invisible. Perhaps in addition to the list
of the l0 most censored stories, a procedure could be established for highlighting
every year one story that remained invisible but that should have been discussed bv
the media." (at p. I l5).

Atinr restriction of one year would also ignore situations where newsworthy media pieces, over a
year old, but nonetheless current, are continuously and repeatedly placed before the media for"exposure or follow-up", with no results. This is certainly the case ui to ou, Times Op-Ed ad and
our two New York Inw Journal Letters to the Editor @xhibits 

"A", "B", ..C,,). Indeed, what
surprises us particularly about the Project Censored criteria for nomination is its focus on whether
a newsworthy story was "picked up" by the media, rather than requiring any showing that there was
knowing and deliberate suppression.

Otr nomination is not merely about'tnder-reporting", but about purposeful censorship by the medi4
whose alrogance and utter lack of integrity and accountability CJA has chronicled in correspondence.
Our most extensive and on-going colrespondence has been with The New York Times and Gannett
Suburban Newspapers, reaching, in both cases, the highest echelons of editorial and managerial
power.



Project Cenrcred Page Four October 15, 1996

For immediate prrposes, we will focrrs on the censorship of Tlrc New York Times - a nationally
prominant, national circulation newspaper. As recognized by Project Censored's 1996 yearbook (at
p. l7), when Tlp Times does not choose to "bless" a story with coverage, the impact is canied over
to other newspapers and media as part of the "follow the leader" mentality. The Time.s has its
National Sectioq which includes articles not necessarily about the national scene, but about
noteworthy happenings anywhere in the country - be they local, regional, or state. It also has a daily
New York Metro Section covering news from the metropolitan New York region and New york
State' To provide that coverage, it has separate bureaus staffed with full-time re-porters -- including
one in White Plains, the county seat of Westchester County, New york, where CJA is based. IiZ
Times also has separate weekly sections, exclusively devoted to the surrounding suburban counties,
among them Westchester County. Additionally, for many years, The Times had a friday ..Law page".
Consequently, whaher our stories are viewed as local, state, or national, The Times has many fo.,iats
within which they might have appeared. Alr have been suppressed by it.

To facilitate your evaluation of this suppression, we have organized our six-yeer corespondence
wth The Times in seven Compendia (I-V[), categorized according to story or story groups.
Although each compendium "stands on its own" in documenting Time.r ruppr.rrlon, they "rJr"*t
to be read together. This is not only because of their cumulative impact, but because the stories in
the different Compendia are closely interrelated, with later stories reinforcing and further validating
the transcending significance of earlier ones.

Each Compendium contains, in addition to our correspondence indexed with alphabetical exhibit tabs
("A", "B", etc.), illustrative articles and editorials from The Times on similar or even identical
zubjects. Such published pieces demonstrate The Times'own recognition of the importance of the
subject matter, as well as the fact that the stories we were pr.renling - albeit oi political deal-
making comrptiorl and retaliation -- were not "far-fetched" stories akin to our reportlng a sighting
of green men from Mars. Rather, they were a censored part of what The Times was otherwise
reporting -- although to a lesser degree, and perhaps in other areas.

That The Times would censor the stories we presented which exposed the fallacies of its cditorial
positions is obvious (Compendium fV, Doc.2, pp.2-3; Compendium V, Ex. "C"). But that it would
censor stories which accorded fully with its editorial positions -- and, indeed, were about citizens
implementing valuable recommendations made in its editorials, is simply inexpiicable (Compendium
IV, Doc. l, p. 3 -- Ex. "I', "K", "Lu',"P"; Compendium II, Ex. "B'l iD", ..-E,,,..F,,, ..Ff,,'..I,,, ..yr,
"L"). And, as our correspondence with The Times shows, when we pressed Times reporters, editors,
and its publisher, Arthur Sulzberger, Jr., for an explanation, they refused to explain.

We believe it would be particularty appropriate for Project Censored to turn its attentionto The New
York Times this year. As may be seen from another Times Op-Ed ad -- this one promoting the
newspaper " 1996 is the hundredth anniversary of the famed Times motto: *All tlre News Ihat;s Fit
to Prinf'and the paper's ownership by Adolph S. Ochs, whose "goal was to build a newspaper with



Project Censorod Page Five October 15, 1996

a reputation for a hir and complete new! rcport backed by honorable business practices' (Exhibit'D"). The present Sulz-berger family, who own and publish The Times, are descendants of Mr. Ochs.
Unlike our unfunded citizens' organization, they presumably did not have to reach into their own
pockets to pay for their self-promoting April 5, 1996 op-Ed ad @xhibit -D").

Six years ago, when Arthur Sulzberger, Jr. took over from his father as publisher of The Times,lrc
repeated -- on the editorial page (Exhibit *E-,l/I7lg2) -- the pledge made by Mr. Ochs 96 years
earlier when he bought The Times:

"To givethenews impartially, without fear or favor, regardless of any party, sect or
interest involved."

This year, Tle Times oditorid page (Extribft'T', 8/19/96) highlighted that phrase as arolding a place
of honor at The Timef'. Under the title "Without Fear or Faroor", the eniirety of Mr. Ochis pLAg,
was reprinted so that its noteworthy continuation could also be seen:

"To make of the columns of The New-York Times a forum for consideration of all
questions of public importance, and to that end to invite intelligent discussion from
all shades of opinion."

The reality of Times reportage -- documented by our accompanying Compendia - is very different.
Where stories ootrcern political manipulation ofjudgeships and judicial nrisconduct, therl is a great
deal of favoritism and protectionism by The Times in its censored reporting -- to the benefit of
political and vested interests. Both on its pages and in its offices, The Times is irything but a ..forum
for consideration of questions of public importance" and, far from inviting "intelligeit discussion",
it wilfully shuts it out and blackballs those who are its spokemen. This is true in its news reporting,
in its editorials, and in its Letters to the Editors. Moreover, Mr. Sulzberger and Timespxecutiii
Editors take no corrective action when such Times censorship -- impacting on the ability of citizens
to intelligently exercise their franchise rights -- is brought to their attention.

So that you can "begin at the top" with this "Top Censored" nomination, we direct )79ur attention to
the two letters we previously sent to Mr. Sulzberger, alerting him to the suppression of electorally-
relevant and objectively significant stories by Times reporters and editors. 

-ih"re 
letters requested

Mr. Sulzberger to clarify the heralded "AII the News That's Fit to Prinf'standard and the..irighest
standards ofjournalism and business" to which he and his predecessors had pledged themsJves.
They also requested an opportunity to meet with him or his representative to discuss..the reality of
The Times 'coverage of major news stories directly affecting ihe public interest".

Because otr second letter, dated November 27, lgg4 (Compendium fV, Doc. l), recites the
background of Times censorship that led us to place our $17,000 Op-Ed ad (Exhibitt,A"), we ask
that you begin with that letter. Indeed, that letter is important for another reason: it is the prototype
for the Compendia accompanying this submission in that it combines a presentation of our prior'



Project Censored Page Six October 15, 1996

correspondence with Tle Tines, with Times articles and editorials that show that the newspaper
should have readily embraced the story, rather than -- as it did -- continually censor and suppriss it.
Specifically, the articles and editorials annexed to our November 27, lgg4letter show ed that lhe
Times had repeatedly recognized that politicians control judicial elections in New york, had decried
the prevalence ofuncontested and cross-endorsedjudicial races, had reported on retaliation against
whistleblowers and conflict-of-interest, and opined as to the n"".rrity that electoral candidates
respond to "meat and potatoes" issues as to how they will perform theii duties.

So dwastating was our presentation in our Nove mber 27 , 1994 letter that neither Mr. sulzberger nor
Times Exoctttive Editor Joseph Lelyveld ever responded to it. In and of itself, this is shockinf -- but
even more so because that letter, to which both Mr. Sulzberger and Mr. Lelyveld were sent-copies
by certified mail, return receipt, was actually addressed to Hilton Kramer, whose scathing column
called "Times llatch is a regular feature in the New YorkPost. Gven that fact, one would have
expected their response -- lest Mr. Kramer report in his column that they had not done so. Howeveq
The Times did not respond and, for reasons unknown to us, Mr. Kramer did not seize the opportunity
to expose the story of Times censorship, which our November 27,1994 letter disiositively
chronicled.

As to our first letter to Mr. Sulzberger, dated June 30, 1992 (Compendium II, Ex. *p.), it enclosed
a copy ofthe complaint we filed against Tlre Timeswith theNew York City Department of Consumer
Affairs Our complaint contended that The Times motto "AIl The Newi Ihat's Fit to prinf' was a"false and misleading advertising claim". In pertinent part, it stated:

"For years, Ihe Tlmes has been considered a newspaper of record -- a reputation it
actively promotes through its front-page motto 'All the News That's Fit to print'.

Such motto not only implies that The Times is competitively zuperior to newspapers
not making that clairq but constitutes an affirmative representation to the publicihat
purchase of The Times provides all nformation meeting objective standards of fitness
-- and that anything rejected by it for publication does not meet those objective
standards.

The Times nowhere sets forth its criteria for determining the fitness of the news it
prints. In view of ITc Times' obvious space limitations, we presume such criteria is
two-fold: news which the public not only has a right to know, but which it needs to
know to protect itself and to preserve the integrity of our democratic system.

fl* fineris not only a public institution, but a private business enterprise. As suclq
it must be held to the standard applied to other businesses in the City ofNew york -
namely, truth in advertising and avoidance of fraud upon the consuming public.',



Project Censored Page Seven October 15, 1996

I
Such cornplaint wls promtred by ttrc refusal ofthen frmesExecutive Editor fnfar frantel to explain
The Times suppression of our six-month investigative critique of the federal judicial *r""ning
process, which we had submitted to the Senate Judiciary Committee and Senate 

-leadership 
in Ma!

1992, together with a request for a moratorium of all judicial confirmations pending an official
investigation of the gross deficiencies we had uncovered. As summarized in the -ritique and
moratorium request: 

I
"a s€dous and dangerous situation exists at every level of the judicial nomination and
confirmation ptoCess -- from the inception of ihe senatorial recommendation up to
and including nomination by the President and confirmation of the Senate - resuliing
from the dereliction of all involved, including the professional organizations of the
bar." (Critique, at p. 2)

Our June 14, lggzletter to Mr. Frankel (Compendium II, Ex. 'L') enctosed our critique, the
moratorium request, as well as a further document constituting a supplement and update to our
critique. We pointed out to Mr. Frankel that we would have expecied The Times to have been
particularly interested in our chronicling of the judicial nomination process since twice the previous
month it had run ditorials "opposing knee-jerk confirmation ofjudicial nominees", copies of *ni.h
we enclosed (Compendium II, 517192 and 5/31/92 editorials)t. We also highligtrteO foi Mr. Frankel
that the case study nominee examined by our critique was Andrew O'Rourki, the highest elected
ofiicial of Westchester County, who, six years earlier, had been the Republican standard bearer on
the gubernatorial ticket against Governor Mario Cuomo. Mr. O'Rourke had been nominated for a
district court judgeship by President Bush on the recommendation of New york Senator Alfonse
D'Amato -- both ofwhom were then running for re-election. Our June 14, 1992letter to Mr. Frankel,
which requested to meet with him, concluded by stating:

"If you do not consider newsvorthy the unique pro bono efforts of a New york
citizens' group -- which have pierced the banier of 'confidentiality' attached to the'screening' process, exposed a public figure on the New York scene, and have the
potential to impact upon the upcoming presidential and senatorial elections--we
believe we are entitled to an explanation as to the standard of coverage for a
newspaper which advertises itself as 'All the News That's Fit to print'."
(Compendium II, Ex. "L").

I As our earlier correspondence with Times editors and reporter s explicitly stated, it
was the Times own May 7, 1992 editorial that inspired our moratoriurnrequest letter of May lg,
1992, addressed to Senate Majority Leader Mitchell (Compendium II, Ex. ;.D", ..8,,, ..F,,, ..fi";. -



Project Censored Page Eight October 15, 1996

Mr. Frankel's Junc 18,199/2 respome was three-sentences (Compendium II, Ex. *O-). Without
explaining The Times'standard for coverage, he rushed to the defense ofthe one reporter whose
name our June 14, l992letter had identified. Mr. Frankel stated that that reporter, nifl Glabersoq
was "as ftre a re,porter as we have" and baldly asserted that he shared Vfr. Claberson's ..judgment';
that our "material" did "not add up to an article for The Times"2. Mr. Frankel also declinld to meet
with us, saylng "no purpose would be served".

What was Mr. Sulzberger's response? Ffis letter to us, dated July 15, 1992, was also three-sentences
(Compendium II, Ex. "T") and did not address any of the particulars of the complaint we had filed
with the Departmort of Cons.lmer Affairs. Instead, he stated his agreement with Mr. Frankel's letter
response "in all respects" and, likewise, endorsed Mr. Glaberson as "a fine reporter with excellent
newsjudgement (sic)". Like Mr. Frankel, Mr. Sulzberger also failed to elaborate upon The Times,
standard for coverage and similarly rejected our meeting request because it "would serve no useful
purpose."

It would appear that Mr. Sulzberger had Times Vice-President and Creneral Counsel, Solomon B.
Watson IV, put forth the paper's position to the Department of Consumer Affairs. By letter dated
lly 14, 1992 (Compendium II, Ex. "S-), Mr. Watson conspicuously ignored our contentiontlp1t The
Times is a "private business enterprise". Rather, he merely asserted that our complaint was ..not one
ofconsumer protection, but...one of editorial control of a newspaper" and, foritrat reason, outside
the jurisdiction of the Department of Consumer Affairs3.

Thus it may h seen that when The Timesis called to account for a palpable "lack ofjudgment,,, it
is unwilling to demonstrate that its judgment has been responsibly exircised or define tn" irit.ri.-Uy
which it interprets the*News Fit to Prinf'standard. Instead, those "at the top" of The Times - when
they do respond - simply assert, in rhetorical fashion, the newspaper'J right to make editorial
judgments, as if that were ever at issue.

Before corrcluding our presentation with a description of The Timesabusive treatment of us this pasf
year - whereirq by correspondence, we have again documented its deliberate suppression of critical,
cutting-edge stories onjudicial selection and discipline -- it is appropriate to add a post-script to our
two aforesaid letters to Mr. Sulzberger (Compendium IV, Doc. l; Compendiu* iI, E*. ..p";.

z To permit Project Censored to evaluate the extraordinary documentary..material,,
which did "not add up to an article for The Times", copies are enclosed in a separate file marked"Critique 'material' provided to Mr. Frankel,'.

3 Actually, by the time Mr. Watson sent his letter, the Department of Consum€r
Affairs had already dismissed our complaint -- without addressing our contention that The Times
is a "private business enterprise" and"All the News That's Fit to-Prinl' a promotional advertising
claim (Compendium II, Ex. "Q").



Project Censored Page Nine October 15,1996

The day following our fune 30, lgg2letter to Mr. Sulzberger, with its enclosed consumer's
complaint (Compendium II, Ex. "P"), The Times ran a full-page article about president Bush's
selection of federal judges (Compendium II, 7/l/92). Included in the article was president Bush's
comment'\rye have good, quality judges. I think I'd take that as a significant accomplishment" and
further dowrq but unconnected, appeared the statistic that 160/o of his judicial nominees had been
rated "unqualified" by a minority of the ABA's Standing Committee on Federal Judiciary. At the
bottom of the page was a section, entitled "Voices: San Francisco", in which three individuals --
including two "ordinary voters" -- were asked about President Bush's choices for the Court. In
response to that article -- which was written by Neil Lewis, who had received our critique and
returned it to uq immediately and without comment (compendium II, Ex ..c", ..F', ..G,) -- we wrote
a Letter to the Editoq dated July lO, 1992, about our critique of the federal judicial screening process
-- including "screening" by the ABA (Compendium II, Ex "R"). The Times printed that Letter on
July 17, 1992, albeit in expurgated forma, under the title "IJntrustworthy Ratings?" (Compendium
II, Ex "I-l'). Presumably, such publication was unbeknownst to Mr. Sulzberger -- who just two days
earlier had written us (Compendium II, Ex. "T") that he concurred with Mr. Frankil, to *it, ou'.
critique did "not add up to an article for The Times".

Three weeks later, Mr. Glaberson, the reporter lauded by both Mr. Frankel and Mr. Sulzberger,
wrote an article about Mr. O'Rourke's stalled federal court nomination, which appeared on the front-
page ofthe Metro Section (Compendium II, SlSl92). This was not surprising-since Mr. O'Rourke
was Westchester County Executive and a great many people in Westchester were interested in
whether he would be continuing in that office. Anyone familiar with our critique knew that it was
the reason why Mr. O'Rourke's confirmation was stalled, with no hearing scheduled (See
Compendium II, Ex. "I', last paragraph), while other nominees were continuing to be processed and
confirmed (Compendium II, 7ll4/92,9/l/92,9/l}l92). Yet, Mr. Glabersonls articL omitted any
mention of the critique, as well as ofthe local citizens' group that had worked six months to produce
it. Instead, Mr. Glaberson incorporated in his story information which formed the centerpiece of
our critique -. without attribution to us5 -- and reached out for comment to the Washington-based,
liberal lobbying organizatiorl Alliance for Justice, which had done no study of Mr. O'Rourke's legj

1 The expurgation by the editors--who never saw a copy of our critique--removed
from our Letter to the Editor our observation that it merited press a-tiention and our criticism of
The Times for giving valuable space to individuals who had nothing to say about judicial selection
(Compendium II, Ex. "R").

t Mr. Glaberson later claimed to me that the reference in his article to Mr.
O'Rourke having responded to the Senate Judiciary Committee's questionnaire request for ten
significant cases with only three cases was based on "common knowledge", which he had gotten
from an AP story. Inasmuch as we had provided our critique to the np, fuft Glaberson" il"i.
sparked a corespondence with it on the subject. Since The Times subscribes to the Ap, the
exchange of letters, reflecting AP's utterly despicable behavior, is included in Compendium II
(Fx. 

((AAtt, ttBBtt, ttCC", ttDDtt, ttEEt, ttFF", t'Crc}", ttl+{",..If,,..JI',..KK', ,rLL,rr*MMr).



Project Cenrcred Page Ten October 15,1996

qualifications. So much for the honcsty and integrity ofthis Times reporter, described by Mr. Frankel
as being "as fine a reporter as we have".

Ilrnee weeks after that, James Ferorq another Times'reporter to whom we had gven t copry of our
oitique (Compendium II, Ex. "Vf'), wrote a feature artille for the TimesWestchester Weekly. Mr.
Feron's article (Compendium II, 8/30/92) described the devious way Mr. O,Rourke had become
Westchester County Executive. For that purpose, Mr. Feron used maierials which were part of our
critique -- also without attribution to us and without mentioning the critique. Indeed, Mr. Feron
made knowingly misleading representations in his article so as to deliberat.ly'.*.it. us out,, of it5.
so much for the honesty and integrity of yet another Times reponer.

As for the post-script to our November 27, lgg4letter chronicling the Times censorship that had
preceded our $17,000 Op-Ed ad (Compendium IV, Doc. l), six *.iks after we received the return
receipts reflecting delivery to both Mr. Sulzberger and Mr. Lelryeld -- without any response from
them -- I spoke with Ralph Nader by telephone. His recommendation was that we contact Times
Managing Editor Gene Roberts, from whom he was confident we would get a response.
Consequently, by letter dated January 17, lggs,we wrote Mr. Roberts -- with a copy to Times Metro
Editor,lvfichael Oreskes, who Mr. Nader likewise believed would be responsirre lbompendium IV,
Doc. 2). Our January 17, lgg1 letter highlighted for them the continuing, post-election significance
ofour October 26,1994 Op-Ed ad (Exhibit "A"). Not only did we state that "the issue olpofitical
manipulation of judgeships and judicial coruption are as relevant as ever", *. prorr.d it by
appending a slew of recent articles and two editorials that had appeared in Tie Times. We also
pointed out that CJA was uniquely qualified to challenge the wisdom of Times editorials, which
espoused that judicial elections be scrapped for an appointive system, like the one for selecting judges
to the New York Court of Appeals. Our letter noted that we had twice testified before tfre State
Senate Judiciary Committee in opposition to nominees to New York's Court of Appeals and had
exposed that the closed appointive process -- and the rubber-stamp Senate confirmations thereafter --
is nol consonant with "merit selection" and, indeed, unconstitutional. We further observed that report
of our testimony had been suppressed by The Times, as had been a Letter to the Editor we had
written regarding the utterly fraudulent so-called "process" of confirmation ofjudges to our highest
state court (,See also Compendium III, Exhibit "C"). In annexing copies of our suppressed *ritt.n
testimony for Mr. Roberts and Mr. Oreskes, we further stated:

"As examination of our written testimony makes evident, we have information of
major public importance to share with the editors of the Times, who we would hope
would wish to question us about our experience and opinion before writing further

6 Mr. Feron's article explicitly represented that an affidavit had been scnt down to
the Senate Judiciary Committee by a local lawyer for its consideration in connection with Mr.
O'Rourke's qualifications. Yet, Mr. Feron knew that that lawyer was a member of our citizens'
group and that his affidavit had been sent down to Washington by us as part of the critique, to
which it was physically annexed as an exhibit. (See Compendium II, Ex. ..W', also Ex. .,I').



Project Ccnsored Page Eleven October 15, 1996

oditorids advocating the ortension of such demonstrably unsatisfactory appointment
process to other judicial, presently elective, offices of this state." (at p 4).

We received no response whatever from any Times editorial page writer. Howaner, within a week
of our January 17, 1995letter, we received a telephone call from Jane Fritclq who identified herself
as the Investigative Projects Editor of The Times Metro Section. She told us that she had been
instructed to look into a story. She had not seen our November 27,1994 letter and we transmitted
a copy to her under a January 23, 1995 coverletter that srggested a series of angles for stories --
including stories that would follow-up on public remarks oithe by then former Governor Mario
Cuorno on the srbjects of 'Judicial term limits, judicial selection, and judicial discipline in this State,,
(Compendium IV, Doc. 3).

These larger isscs were of little concern to Ms. Fritch -- who, as reflected by our two subsequent
letters with her (Compendium IV, Docs. 4, 5) -- was more interested in the law license suspension
of CJA's pro bono Director, Doris L. Sassower. Yet even after providing Ms. Fritch with a
meticulous recitation of how that retaliatory and utterly lawless suspension *i, ."*.plished, as
particularized by Ms. Sassower's Verified Complaint in her federal cirrit tights action, as well as by
her Petition for Certiorari to the U.S. Supreme Court in her state action -- and notwithstanding that
we reiterated to Ms. Fritch , as we had to other Times reporters, that we would readily supply her
with the disciplinary files to prove that there was"no legal or factual basis for the suspenjion and that
its issuance and perpetuation [were] a vicious retaliation for [Ms. Sassower's]..judicial'whistleblow[ing]"' (Compendium IV, Doc. l, Ex. "O", p. 2), we n.uei heard from her theieafter.
Indeed, by May 1995, Ms. Fritch was based in Washington. Our repeated long-distance calls to her
over the next several months -- each time leaving a recorded message -- *.r" all unreturned.

Meantirne, Doris Sassower, as CJA's Director, commenced a ground-breaking lawzuit against the
New York State Commission on Judicial Conduct, the state agency whose constitutional and
statutory duty is to protect the public from unfit state court judges. The Verified Complaint alleged
that the Commission was protecting politically-connected, powerful state Supreme Court judges fr-om
disciplinary investigation -- which it backed up with annexed documentary proof. The Cimplaint
further showed that the Commission accomplished this protectionir. by- actually rewritiig its
statutory mandate so as to unlawfully convert its mandatory duty to investigate faciily-meritoious
judicial misconduct complaints into a discretionary option, unbounded bV -V standari. Following
submission of a legally insufficient and perjurious dismissal motion by the Siate Attorney Genera[
acting as counsel for the Commissiorq the case was dumped by a state court judge. His decision was
published in full in The New York I'aw Jounnl July 31, 1995 issue, whictr notea it on its front-page
as a "Decision of Interest". On August 14, 1995, our Letter to the Editor about the case was
published n TIE Law Joumal under the title "Commission Abandons Imrestigative Mandnte" @xhibit*B"). It described the fraudulent nature of the dismissal decision and concluded with a public
challenge:



Project Censored Page Twelve October 15,1996

"Thc public and legal conmunity are encouraged to access the papers in [thecasel..'What those papers unmistakably show is that the commission irotects judges
from the consequences of their judicial misconduct -- ild, in turn, is protectedly
them." (Exhibit "C", concluding paragraph).

Despite the transcending importance of the Commission on Judicial Conduct to th€ people ofNew
York as the fundamental mechanism for redress ofjudicial misconduct, there was no foilow-up by
TIe Times- On September 29,1995, we wrote to a Times reporter who had been recommended as
being interested in the story. By theq we had filed an ethics complaint with the New york State
Ethics Commission against the Commission on Judicial Conduct, as well as the State Attorney
General, putting each of them on notice of their duty to take corrective steps to vacate the court,s
fraudulent decision. We provided this documentation to the Times reportei and in our coverletter
(Compendium VI, Ex. "A") identified that at issue was how.

"Frblic agencies of governmert and ptrblic officials, rather than protecting the people
ofthis State, brazenly defraud them and then protect and cover up for each other."

Two days later, our substantiating materials were returned to us under a note from the reporter that
described them as "certainly interesting, but...not fit[ting] within the types of stories that I am
pursuing" (Compendium VI, Ex. "B").

This brings us to the present year, one marked by contirluing deliberate censorshi pby The Times and
culminating in a unique set of our six unresponded-to letters to two Times reporters, Joyce purnick
and Jan Hoffrnan (Compendium VII, Ex. "D", ..E', ..F", ..G', ..ff', ..I").

As reflected by Compendia V and VI, from December 1995 through April 1996, issues ofjudicial
selection and discipline were big headline stories in The Times.Indeed, in the last eight Oays of tees
and the first two of 1996, The Times ran nine good-size stories, including an ediiorial, about the
selection process used by New York City's mayors in appointing judges to the criminal court and to
interim posts on the civil court (Compendium V: 12122/95, 12/23195: l2l29lg5, l2/2g/g1, l2/29/g5,
12/29195 editorial, 12/30/95,lll/96,111196). As to the problem ofunfit state court judges and the
importance of a mechanism to discipline and remove such judges, I 1 stories, includingiwJeditorials,
ran in Tlc Times overthe last two weeks in February, with another eight during the first two weeks
ofMarch (Compendium VI: A$/96,2/16/96,2117196,2/lg196 editorih, 2/20/96,2/2l/96,2/23/96,
424/96,426/96,U28196,2/29196,311/96editorial,312196,3/4196,316196,3/7/9,6,3lg196;,,3/14/96',
3/14/96 Op-Ed).

As intensive as this Times coverage was, it paled in comparison to the New York tabloids, where
these were front-page stories, day after day, with the New York airwaves also flooded. The reason
for this outpouring of media was because New York's politicians saw an opportunity to exploit these
isses for their own cynical purposes. Former Mayor Ed Koch and cu.renf Mayor Rudolph Giuliani
used their own radio talk shows on WABC, as well as press conferences, to publicly feud with each



Project Censored Page Thirteen October 15,1996

other and incite the public.

honically, in both ttrese m4ior stories, CJA was ur important player, exposing the political posturing
that was actually going on. Yet, because of the press suppression -- including that of The Times -
selGsenring politicians were able to get away with their manipulative conduct *a tn" possibility was
lost of "seizing the moment" to educate the public so that necessary structural change could be
receptively implemented: opening the so-called "merit selection" process ofjudicial appointments and
opening the process ofjudicial discipline. It can fairly be said that New Yorkers were robbed of that"golden opportunity" by the press.

As to the issue ofrnrloral selwtion ofjudges in New York City (Compendium V), all sides claimed
that it should be based "on merit", not politics. But how "merit" was io be determined and the role
played by incumbenry was hotly disputed by formerMayorKoch and q.rrrent Mayor Guliani, who --
for weeks -- hurled epithets at each other on their WABC radio shows, with the piess listening in and
reporting on the dog fight, blow by blow (Compendium V,l2/Z3lg5,l2/2g/g5,l/l/96).

Although Tlre Times explored the lvlayor's "merit selection" process in some detail, it did not report
the fact that culminating the appointment process was a public hearing at which, presumably, the
public could hear and be heard as to the qualifications of the judicial appointees. Nor did The Times
send a reporter to the public hearing of these controversial appointmintr o. even provide the public
any report ofwhat had taken place - as recounted to it by the only witness to testify at the hea.ing -
myse4 as CJA coordinator. Indeed, so sham was the hearing that I immediately teiephoned tt " .[ry
Times reporter whose byJine had appeared in the paper. I spent at least 15 minutes describing the
hearing and my testimony as to the deficiencies of the completely closed selection process tnttirt
makes "merit selection" impossible. Later that day, I went down to the City Hall office where The
Times reporter was based (See also Compendium V, Ex. ..A").

When nothing was reported by him - or by reporters at the tabloids, with whom I had atso spoken --
I called up WABC "talk radio" to describe the rubber-stamp hearing and my testimony that had blown
a great big hole in the pretense of "merit selection". The staffof the show so impressed by what I
had to say, that I was invited to be a guest on a different WABC talk show. After ihat, I was put on
as a caller to Mayor Guliani's weekly WABC radio show and, thereafter, as a caller to former M"yo,
Koch's show. The on-the-air exchange between myself and Mayor Guliani was a coup and my
exchange with former Mayor Koch was scandalous and shocking. Thereafter, I followei up witir
correspondence with these political "heavy-weights", challenging ih". as to whether -- in the name
of what they purported to be "merit selection"-- they would open the process so as to make such
claims publicly verifiable. The Times reported nothing about this dynamic challenge to the political
leaders, which would have exposed what was going on once and for all. Nor did its reporteihimself
pursue the ready-made questions from that correspondence, which I gave hinq so as to test the
commitment of self-serving politicians to true "merit selection" (Compendium V, Ex. ..B,,).



Project Censored Page Fourteen October 15, 1996

Becausc oftlfs media nrperessiorL we had to write up tbe story ourselves. On January 3, 1996, CJA
sent The Times a Letter to the Editor, which we entitled "New Year's Resolve: OF, the Judicial
klection Prrces{' (Compendium Y E*. "C"). It was not publistred. For that matter, no letters were
publishedT. Fortunately, The New York Im+t Journol, in contrast to The Times, entertained lively
debate on the iszues by publishing a large numbers of letters -- including ours, which it published on
January 24,1996, under the title "No Justificationfor Process's Secrecy'' (Exhibit ..C'). Although
copies were provided to Times reporters, there was no follow-up. Indeed, the next montlL whin
nrcre ofMayor Guiliani's judicial appointees had their so-called "public- hearing - again The Times
was not there. From our past experience, we knew it was uninterested in presenting to the public
what took place -- which was even more outrageous than the previous hearing.

I.. mid-F€bruary 1996 and for months thereafter, the tabloid headlines screamed about New york
City Criminal Court Judge Lorin Duckman (Compendium VI). Judge Duckman had lowered the bail
of a man jailed for harassing his girlfriend, who, three weeks after his release, murdered her and killed
himself Virtually overnight, Judge Duckman was branded on the front-page of New york's tabloids
as a 'Junk judge", called a "murderer" on talk radio, and featured in a s-gment on NBC's national
news magazine Dateline. Agaiq it was Mayor Guliani who instigated this campaign of vilification --
holding press conferences and using his own WABC radio show to claim thaf Judge Duckman was
unfit and a menace to all New Yorkers (Compendium VI, 2/l7196). The Mayor claimed that he was
supported in this serious charge by the transcript of the bail hearing and iepeatedly read selected
excerpts from the transcript to demonstrate the judge's misconductin this domestic violence case.
In their coverage, all local media -- not excepting The Times - followed lock-step behind Mayor
Guliani, who was joined by New York Governor George pataki.

At the height of this politically-instigated media lynching, CJA obtained a copy of the bail hearing
transcript and mncluded 4"rit did not support the claims ofjudicial misconduci 

-being 
made by Nei

York's highest elected officials. CJAwasted no time in taking action. We immediately wrote ttfuyo,
Guliani a letter, dated and fa:<ed February 27, 1996 -- with a copy to the Governor, as well as the
Brooklyn District Attorney -- and, single-handedly "took them on';, charging them with misleading
and wrongfully inciting the public (Compendium VI, Ex. "C"). 

Quoting from ttre bail transcript, CJ^i
showed that Judge Duckman had not abused his discretion and th; it was the Brooklyn bistrict
Attorney's office which was responsible for failing to properly present the case to Judge Duckman
and bring it to trial in a timely manner.

The next day, FSruary 28,1996,I called Joyce Purnick of The Times,whose interview with Judge
Duckman appeared in that morning's paper (Compendium VI, 2/25/96). She already had a,opy-of
our February 27, 1996letter -- faxed to her by Judge Duckman's lawyer, to whom we had faxeA it
the prwious evening. Later that day, after WABC radio read portions Lf out letter, interviewed me,
and had rne respond to calls from listeners, I fo(ed the letter to another Times reporter (Compendium

7 We have noted a number of occasions when no Letters to the Editor have been
published after articles and editorials on judicial and related issues have appear ed in The Times.



Project Censored Page Fifteen October 15, 1996

VI, Ex. "D"), orplicitly rcquesting that he:

"followup by questioning tlrc Mayor about this letter, which accus6s him of unfairly
maligning Judge Duckman and covering up for the Brooklyn D.A. The public has i
right to ANSWERS about these serious charges." (compendium M, Ei. *D-;.

CJA's courageous letter-challenge to the ldayor, Governor, and Brooklyn District Attorney at a time
when bar associations and law schools were silent or hemming and hawing on the sidelines was simply"blacked out" by Times reporters. Yet, its significance -- and that of our organization -- *".
recognized by Times Op-Ed page editor, Howard Goldberg, albeit belatedly. Two weeks after we
sent a copy of our February 27,lgg6letter to the Op-Ed Page -- rewritten for publication as an Op-
Ed piece (Compendium Vf, Ex. "F") - Mr Goldberg telephoned. He was not sure, at that point,
that it was s.rffciently current, but wanted to find out more about our organization and invitedus to
write a piece for the Op-Ed page.

Of course, I told him that we hadn't been on the Op-Ed page since our $17,00O Op-Ed ad,,,Vl/here
Do You Go ll4rcn Jrdges Break the Law?- (Exhibit "A"). After describing CJA's ground-breaking
activities, I stated that they had been suppressed from coverage by The Times and *e, ourselvesl"blackballed". I believe Mr. Goldberg was rather taken aback by rny use of that word. In any event:
I followed up our conversation with a letter to him, dated March zl,1996 (Compendiur VI, E*."G'), which enclosed copies of our two New York l^ow Journal Letters to the Editor ,,Commission
Abandons Investigative Mandate" (Exhibit "B") and "No Justification for prrcess,s Secrecy',
@xhibit 

"C"), stating:

'For reasons which we cannot fathom, the Times has shown no interest whatever in
following up and reporting upon the timely information presented by those letters --
all of it verifiable od fured on &xumentary evidence. This replicaies its disinterest
in verifiing the shocking recitation ofjudicial comrption and retaliation set forth in
our October 26,1994 Op-Ed ad."

I also enclosed for Mr. Goldberg a copy of our March 18, 1996 letter to the President of the City Bar,
Barbara Paul Robinsoq challenging her endorsement of the New York State Commission on fuCiciai
Conduct as a "good system for disciplining or even removing a judge for misconduct", which had
appeared onTle Times Op'Fd page the previous week (Compendium W,3/14196..',protect Judges
From Politiciml'). Indeed, on March l,1996, Tlrc Times had run an editorial entitled ,,Keeping"the
Courts Independen", approving Governor Pataki's decision to refer the Duckman matter to the
Commission on Judicial Conduct (Compendium Vf, 3n9q.

Otrr ]darch I 8, 1996 letter to Ms. Robinson revealed the hypocrisy of the Bar President's praise of
the Commission when, in her possession, was "irrefutable proof that the Commission onJudicial
Conduct is not merely dysfunctional, but corrupt." That "irrefutable proof'was the file of our case
against the Commission -- a copy of which we had provided the City Bar two months earlier in



Project Censored Page Sixteen October 15, 1996

substantiation of our August 14, 1995 Letter to the Editor, uCmtmission Abandons Invvstigatiw
Mafute". Indeed, our March 18, 1996 letter exposed not only the City Bar's lack of integritly, but
that of a newly-formed group of 26 bar associations and law schools who 1-ere constiiuting
themselves as a "Committee to Preserve the Independence of the Judiciary" -- to whom we had also
provided a copy of the file. On March g,1996, within days of its formatiorq this Committee was
already the beneficiary of Times reportage (Compendi.r- tI, 3/9/96: "Lawyirs Create a panel to
lssess Judges' Actionf'\.

Our March 18, 1996 letter also described yet another recipient of the file of our case against the
Commission: I\zlayor Guliani. Indeed, it annexed a copy of a february 20,lgg6transmittal letter in
which - a week before our dynamite February 27, lgg6letter to the Mayor -- we pointed out to his
counsel that much as the Mayor was rushing to protect the People-of New york from Judge
Duckman:

"The innocent victims of this Crty's run-a-muck judger, who have not suffered loss
of life in a literal sense, expect [him] to come out against the judges who have
destroyed their lives -- as he is doing now in calling Or fuOgi Duckman's
impeachment. They expect the Mayor to take the lead in iatling for decisive action
against the Commission on Judicial Conduct when -- as now -- he is presented with
prinn facie evidence that it covers up criminal conduct by sitting judges. . ." (at p. 3).

Because of the significance our March 18, 1996 letter -- to which both Mayor Guliani and the
Governor were each indicated recipients - I concluded my letter to Mr. Goldbeig with the hope that
it and the other materials we enclosed would be passed on by him to "the inews' side, with a
recommendation that they are worthy of coverage" (compendium M, Ex. .,G').

Thereafter, by lcter dated March 25,196 (Compendium VI, Ex. *If), we provided loyce purnick
and Jan Hoffinan with their own copy of our March 18, 1996 letter, as well as our August 14, 1995
Letter to the Editor, "Commission Abandons Investigative Mandate" (Exhibit ..B-),;ffering them
the "irrefutable documentary proof' of the Commission's dysfunction and .o.r,rpiior\ to lit, the
Commission file. We noted that both the New York Post-and The Daily News had run articles,
quoting us about the Commission on Judicial Conducts. We never heard back from either Ms.

t CJA's expertise -- as an informed voice able to provide accurate information
criticd of the Commission -- was also recognized by The Times'own weekly cable progranL"This Week: Close-Up", which Ms. Purnick hosts. The producer of that show phoned to invite us
to appear as a guest on the March l, 1996 show for a panel discussion about the Commission
(Compendium VI, Ex. "E"). However, shortly after being invited, we were disinvited, and the
televised discussion that took place between two bar leaders and a New york Supreme Court
justice was completely one-sided, all of them in agreement as to the Commission'i efficacy. The
only critical comment was interjected by Ms. Purnick and, in the subsequent panel discussion of
Times writers, by Ms. Purnick, together with Ms. Hoffrnan.



Project Censored Page Seventeen October 15, 1996

hrnick al'ls. Hofrnur, who meantime were being recognized for their journalistic ..excellence,t.

Taking this as yet another signal that The Timeswas not going to report anything we had to offer,
we made no attempt to give TIe Times important information relating to other stories it was covering- including the other front-page judge story of the first four months of 1996: Federal Judge Haroli
Baer, who, in early April 1996, reversed a highly criticized decision he had rendered ii l*u"ry
excluding 80 lbs of drug evidence in a criminal case as being the product of an illegal search.

However, on lday 7,1996, when the State Senate Judiciary Committee was considering a Bill to open
up disciplinary proceedings against judges once the Commission on Judicial Conduct had authoriied
prosecution against thenq CJA issued a Press Release about the Bill (Compendium M, Ex. ..f). It
was faxed to The Times and many copies were left at the Press Room of the Capitol, where The
Times has an office.

0,r Press Release srpported the Bill, but described how CJA's case against the Commission showed
that it didn't go far enough. In addition to annexing a copy of our Letter to the Editoq ,,Commission
Abandons Investigative Mandate" @xhibit 

"B"), our Press Release announced that a copy of the
litigation file was "being delivered today to the Senate Judiciary Committee, as well as to Governor
Pataki". It also stated:

"Accompanying the file are petitions, signed by almost 1,500 New Yorkers, urging
public hearings and investigation ofjudicial corruption in this State" (Compendium
VI, Ex. "I").

We heard nothing ftom Ile Iimes,which a month and a half later published an edito ial,,,End Secret
Trials of Judgef' (Compendium VII, 6122196), completely ignoring what our Press Release had
pointed outr0, namely that98% ofcomplaints filed with the Commission never result in authorization
of disciplinary proceedings against judges (Note: see also 818196 editorial, last paragraph).

In June 1996, after six months of chronicling the secteive and ftaudulent proccas by which Governor
Pataki appoints judges to New York's Court of Claims and to interim terms on the Supreme Court --

e Ms. Purnick was among the Times'recipients of the Polk Award (Compendium
Vl,3111196). Ms. Hoffrnan received the ABA's Silver Gavel Award (August, 1996) (if.
Compendium VI, Ex. "A").

ro Had The Times shown the slightest interest in what our Press Release had to sey
we would have provided it with a copy of our extensive critique of the Senate Bill, which we
prepared for the Assembly ludiciary Committee -- at the Committee's request.



using e phantom eTcening conmittee, composed ofmenrbers wirose names are tptpublicty available,
whose procodures are rpt publicly available, and which has rntelephone number except via theoffice
ofthe Governor's cotrnsel, the situation was direll. Governor Pataki had appointed an unprecedented
number of judges, to be confirmed following public hearings of the Senat! Judiciary Committee, at
which the public was not permitted to testify. Among the Governor's appointees was a judicial
member of the Commission on Judicial Conduct, who had not only particrp""a in the dismissal of
fully-documented complaints ofjudicial misconduct, but had knowingly permitted the Commission
to be the beneficiary of the demonstrably fraudulent decision dismissing'our litigation challenge.

We decided to try going through The TimesMetro desk and utilized the phone menu..to report a
news $ory happening today''. We were instructed that we neede.d to providi a frured summary tf tn.
story. We did so. In fact, we faxed copies to both The Times'New york and Albany offices
(Compendium VII, Ex. "A", "B") -- with no response whatever. Not only was no Times reporter
present at the confirmation hearing in Albany, there was no follow-upbi ru Times reporter we
visited at the Capitol following the conclusion of the hearing, leaving with him " ropy of our
explosive June I l,1996letter addressed to the Senators (See -orp.ndium MI, Ex. ..C;'), whose
content we had explained to him. Indeed, the same reporter, then and thereafter writing ibout the
passage of the New York's fiscal budget -- and the closed-door, deal-making between the Governor

Project Censored Page Eighteen October 15,1996

The impetus for CJA's investigative examination were press reports - including an
article in Ttp Times by Joseph Berger -- that Westchester County Exeiutive d'Rourke would be
appointed by Governor Pataki to a state court judgeship (Compendium lI,11116/95,l2/21/g5).
Mr. Berger treated the possibility seriously and, in his articl e, "O'Rourke Waits, euietty, forJudgeship", included a description of Mr. O'Rourke's failed federal judicial nominatioq 

-

distancing himself from why the nomination "stalled" by qualifying iias Mr. O'Rourke's
explanation. In fact, Mr. Berger knew the real reason: which was our 1992 six-month
investigative critique of Mr. O'Rourke's judicial qualifications showing him to be unfit. Indeed,
Mr. Berger not only had a copy of the critique, which I gave him -- in hand -- when I met with
him in his office on March 8, 1993, but had received from us six different current and important"story angles" about the critique (Compendium II, Ex. "OO") -- not a single one of whi.i h. h"d
followed up. Following publication of his 11116/95 article, which did not mention our critique, I,
as well as a CJA Boar-d member, telephoned Mr. Berger. He was extremely uninterested in
having any commen! from us -- the experts on Mr. O'Rourke's judicial qualifications - about our
view of Mr. O'Rourke's qualifications to be a state court judge. It musi be emphasized that but
for the conspiratorial suppression of our critique by The Times and other medi4 there would have
been no possibility that Mr. O'Rourke's name would have been floated for a state court
judgeship, or, as it was in March 1993, for another bid for a federal judgeship (Compendium II,
314193,3/6/93). Indeed, his "squeaker" re-election in 1993 as Westchester County ixecutive may
very well have turned out differently (Compendium ll,lIl3lg3, Il/7/g3) (See also Compendium
II, Ex. "OO", p. 2).



Project Censored Page Nineteen October 15, 1996

and key legislators in negotiating a budget, to which other legislators give their blind approval
(Compendium VII, 6/4/96 editorial, 7/13196,7114196) -- was describing 

-" 
pro".r, very similar to

what our June I l, 1996 statement showed was going on with judgeshifs. In short, everything we
were reporting about the exclusion of the public from the proc"s of;uaici4 selection, the-collu-sion
between the legislative and executive branches in using judicial appointments to make deals, and the
gutting of safeguards, was consistent with what The Times ttaO Ueen reporting about the pataki
admini$ration in other areas of governan ce (&e, in particular, Compendium VII, 

'ltZltgl, 
*pataki ,s

Secretf', Op-Ed page).

We also contacted lvIs. Pumick. Tlrc initial calls were made by a member of our Board of Directors,
which I then followed-up. I briefly spoke with her and, as reflected by my June 12, 1996 letter
(Compendium VII, Ex. "D"), gave her with a copy of our June ll, ltg6ietter to the Senators.
Additionally, we provided her our June 12, lgglletter to the Governor', ,ounr"l, which invited his:

"comment - on behalf of the Governor -- to the serious issues therein presented,
bearing upon the public's right to 6asic information about how the Governor chooses
our state judges." (Compendium VII, Ex. ..D").

Two and a half months later -- with the usual no-response from the Governor's counsel (Cf
Compendium VII, Ex. "D') -- I called Ms. Purnick to find out why she was not pursuing the story.
She gave a number of excuses. These included that she had no illusions about ttow tte pro".r, ofjudicial selection worked .. as if the issue were what she, a sophisticat ed Times reporter, knew --
rather than what the public had a right to know. Upon telling her this, she seized upon another
excuse: namely, that Jan Hoffinan, rather than hersel{, reports on the law. yet, I told Ms. purnick
that I had seen many law-related stories bearing her by-line (Compendiu. iV, Do.. 2, Ex. 5,
lU5l94'. "Politics od Judgeships: Lerning the Realitiel', lZ/8/94: ,,judges, patronage and Status
Quo"; CompendiumY, r2l28lg5:"Heeding only His own Gavel, A Miyor pays,,; l/ll/96:*Real
Lesons on Politics From a Movie"; Compendium VI, 2126196: "Judgi Seer 2, o Symptom of a
Failed Larv",2/28196: "An Embattled Judge Breaks His Silence: lidge Responds to Domestic-
Abuse Furof',3/7196. "Low Priority for the Judging of the Judges", qtZqtgZ ,,Judge Wins This
Round by Losing!') -- and that, moreover, I had, at various times, left messages for Jan Hoftnan ..
none of which had been returned. I frankly told her that it had long been obvio-us to her that we were
being "black-balled". Ms. Purnick denied this. However, she then went on to tell me that she had
concerns about the legitimacy ofCJA. I responded by saying that I found it odd that neither she nor
anyone else at The Times had expressed any such concerns before, that all our work was completely
documented and readily verifiable, and that we would be pleased to meet with her, Ms. Hoftnan,
and anyone else ftom The Times so that they could learn more about the organization. Indeed, i
invited them to cnme to CJA's headquarters and mentioned that the film crew that taped us for the
A& E Investigative Reports documentary with Bill Kurtis, which had first aired last April, came to
our headquarters, ils had the Senior Editor of Reader's Digest Washington Bureau, whose story on"worst judges" was in that month's August issue.



Project Censored Page Twenty Octob€r 15, 1996

Although the effect o! Tincs ccnsonhip of information about CJA and its accomplishments has been
to prevent the public from knowing about the organizationr2, thereby rtyrnying its growlr, Ms.
Purnick told me that she was troubled that the size of CJA'r membership might be only myself and
my mother. I assured Ms. Purnick that that was not the case, that my mother and I *ere the founders
and "moving force" behind CJA but that the organization had several hundred members in 22 states,
including Alaska. Ms. Purnick specifically asked me to put that in writing and also inquired as to
whether I would show her our membership list for New York. I respondid by telling her that we
protect ttre identities of our members, but, if it were really important toher, I would contact them to
see if they would object to my giving her their names.

I th€n wrote Ms. Purnick a letter, dated August 27, 1996 (Compendium VIf, Ex. ..g'), with a copy
to Ms. Hoftnaq reiterating our conversation -- and included, as well, biographic information about
my mother' about whom Ms. Purnick had also expressed some vague concern. I specifically drew
her attention to an article my mother had written on judicial selection, which appeared on the front-
page of Tlc New York l"aw Jatrral on October 22, lg7l, stating that its last finls were as true today
as when they were written:

'?erhaps the day when the judiciary is wholly divorced from political influence can
be seen only in the eyes ofvisionaries. But unrelenting public inierest and the glare of
publicity focused on every judicial vacancy can make that day come sooner."

My letter concluded with the hope that by the 25th anniversary of that l^av,Jourrul article -- The
Times would see fit to print the story about how CJA was "making that visionary future happen.,,

12 Other than our $17,000 Times Op-Ed ad @xhibit 
"A"), th€ only mention of CJA

that has ever appeared in The Times was in a December ll,1993 article in the Metro Section,"Meetingwith Cuomo Brings Out the Criticf'(Compendium I, Ex. "DD"), which reported my
spirited exchange with the Governor. The only mention of CJA's predecessor local g.oup, the
Ninth Judicial Committee -- other than my July 17, lgg2Letter toih" Editor, *tJntrustwirtlry
Ratings?-- appeared in the Westchester Weekly section: an October 14, 1990 article,"Agreement on Judicial Candidatef' (Compendium II, Ex. "C"), a May 19, l99l article, ,,Lavyer
to Pursue Suit on Cross-Endorsemenf', and Doris Sassower's iune 9, iggL t"tt.r to the Edito;,"Cross'Endorsement: 

Questions of Protection" (Compendium II, Ex. "\fP'). The utterly lawless
and retaliatory suspension of Doris Sassower's license -- without witten charge s, without
findings, without reasons, andwithoil a hearing -- occurred five days after Thl Timespublished
her June 9, l99l Letter to the Editor. Without any explanation, The Times has steadfastly refused
to report on that suspension -- although its unlawful and and retaliatory nature is readily
verifiable. This was pointed out to Joseph Berger, to whom I sent a specific letter on ilie srbject,
dated October 3,lgg4 (Compendium IV, Ex. "b"), as well as to Jane Fritch, to whom that letter
was likewise provided. In all this time, over five years, Ms. Sassower has been unlawfully denied
her right to immediate vacatur of her constitutionally-violative findingless suspensiorq denied a
post-suspension hearing as to its basis, and denied any and all appellaie review.



Projed Censored Page Twenty-One October 15, 1996

Two and a hdf weeks tater, we had stilt not heard ftom either Ms. purnick or Ms. Hoffinan.
Meantinre, Ms. Hoffinan had written an article about Governor Pataki's appointment of his counsel
to sit on the Commission that recommends nominees to the Court of Appeals (Compendium VI,
9114/96) -- an individual whose comrpt conduct in handling judicial nonrinations to ihe Court oi
Claims and Suprenrc Court we had spent six months documenting, with no exposureby The Times.
I, therefore, wrote Ms. Hoffinan, by letter dated September rc,lggi (Compendiu- VlI, Ex. ..F,,),
reiterating that *it has long been obvious to us that we are being 'black-balled"' and asking that she
and Ms. Purnick respond to our unanswered August 27ih letter by the end of the week"and/or...undertake to arrange a meeting...with [their] superiors at The Timef,.

Four days tater, by fax dated September 20, 1996 (Compendium Vff, Ex. ..G,), I notified Ms.
Hoftnan and Ms. Purnick that CJA was having its Board oiDirectors' meeting that day and would
appreciate a response to the August 2Tthletter. Still, no response.

Ten days latcr, by letter dated kober l, 1996 (Compendium Vtr, Ex. "ff'), I reiterated that we had
had no response to our thnee prior written communications, as well as toa telephone message and
that, consequantly, were requesting the names of their superiors at The Times. As an addendtin, we
noted that among the media that had recognized CJA's expertise in judicial selection and discipline
was Penthouse magazine, which quoted us in an article in its November issue entitled, ,,playing
Politics with Justice", and that its author had visited our headquarters at least twice. Stitt nottrinj.

Finally, after another ten days, on October 10, 1996, we sent our last letter (Compendium VII, Ex."f'), inquiring as to a possible conflict ofinterest on the part of Jan Hoffinan making it impossibte for
her to responsibly discharge her professional duties. We asked Ms. Hoffinan for a prompt response
since we were by then formulating our complaint and did not wish to suggest to her superiors that
she had been motivated by undisclosed personal factors, if that *rr" nJt the case. Ms. Hoffinan
has not responded.

Nor has Ms. Purniclg to whom we also sent that letter, responded. Ironically, in her regular front-
page Metro columr\ appeanng in yesterday's Times (Compendium VII, t0/t4lg6: *Womin Seen, Or
Just Used Ilrough Arf'), Ms. Purnick unote about a much reviled statue, called "civic virtue", which
has deteriorated through neglect. Her comment, however, is that this is a "fitting demise" because
of the sexism inherent in the stafue: "civic virtue" is portrayed as a strong, n1u*jrrl", young man in
a fig leaf', "stomping on 'vice and comrption"', depicted as two female figures: ..a.arr-"id+yp"
woman naked to the waist, the other a nymph or some^other mythical figure". yet, in the ,eal *orid,
where true civic virtue is represented by two womenr3, sacrificing and struggling io build a citizens,
organization that, year after year, has been striking at the very heart of gouirn intal com.rption and

13 Indeed, as Ms. Purnick well knows from my mother's Martindale-Hubbell Law
Directory listing, my mother was a pre-eminent leader of the women's movement, long before it
was recognized as such (Compendium VII, Ex. ..E').



Project Censored Page Twenty-Two Octob€r15,1996

abtrse, what is ItG. hrnick's aqre for her despicable black-balling behavior - and that of her Times
colleagues -- whose intent plainly is to demoralize,if not defeat, such courageous civic virtue and
leave comrption triumphant.

The above documented recitation of censorship and black-balling by one of America's leading
newspapers raises serious questions ofjournalistic responsibility. Jusi how serious may be seen frori
a recent indignant Times editorial, entitled *The Color of Menfuctql" (Exhibit ..G,: l7Wl1Ol,which
uses words like "comJpt" and "comrpting" to describe a breach of "core values of seriousjournalism'. Those values -- of honesty and integrity, from which credibility flows -- amount to ..a
fundamental contract between journalists, serious publications and their readers". Tle Times then
gives an example:

"Ifjournalists lie or publications knowingly publish deceptivety incomplete stories,
then readers who become aware of the deception will ever after ask the most
damaging of all questions: How do I know you are telling me the whole truth as best
you can determine it this time?"

The foregoing fully documented account shows, over and again, that The Times has not only"knowingly publistr[ed] deceptively incomplete stories", but has diliberately censored and suppressed
major news stories, affecting the public's democratic rights and ability to protect itself from brazen
governmental comrption and abuse. There can be no greater media sin.

More than two years ago, in an October 8, 1994 letter to Jan Hoffinaq we quoted the words of
Jeremy Bentham, as quoted by First Amendment expert Floyd Abrams in a Letter to the Editor,
published by The Times. That letter to Ms. Hoffinan, thereafter, became an exhibit to our
unresponded-to November 27,lg94letter, which we sent to Mr. Sulzberger (Compendium IV, Doc.
l, Ex. "P", p. 3):

"Without publicity, all other checks are insufficient; in comparison of publicity, all
other checks are of small account".



Project Censored Page Twenty-Three

Yours for a quality judiciary
and responsible j ournalisrn,

October 15, 1996

Becanse oftlrc on-going cataclysmic cons€quences to the pubtic resulting ftom The Timesbetrayal
of the public trust and breach of its "fundamental contract" with its readers-, a copy of this recitation,
including the substantiating Compendia, is being sent to The Times u, " ro*pluint so that curative
measures may be immediately takenra. These would include a meeting with the publisher and
Executive Editor of Ihe Times -- or their representatives -- as requested by ur so very long ago in
our 1992 and 1994 letters (compendium II, Ex. ,'L", ..p", compendium IV, Doc. l).

14 After reading about the value of a'News Ombudsman", described in project
Censored's 1996 Yearbook (pp. 167-170),I telephone d The Times to find out whether ihey had
such office. The switchboard operator indicated that the answer was "yes", gave us her name,
Nancy Nielserq and further identified that Ms. Nielson is also Vice-president-of Corporate
Relations. As it turned out, Ms. Nielsen was on vacation and her office knows nothing about her
having the title'T'Iews Ombudsman". However I did speak, at length, with Nancy Chaq who is
Project Coordinator of Corporate Communications. She explaineJthat "traditionally, 

The Times
does not have anyone with that title", but that the office is a proper channel for complaints. Ms.
Chan was an absolute pleasure to speak with and, after we spoke at great lengttL recognized -- on
her own-- her professional obligation to follow-up. I told her about ou. no-i-naiion of The New
York Times for Project Censored and that we would transmit to her a copy. We specifically
requested that she bring it to the attention of Mr. Sulzberger, iv{r. Lelyveli, tvtr. Roberts, and Mr.
Oreskes. From her responsible demeanor, we have everyixpectationthat she will.

&pagz47<=h$si6/\a
ELENA RUTH SASSOWER, Coordinator
Center for Judicial Accountability, Inc.

Enclosures: AttachedExhibits..A"-((G'
7 Compendia
CJA informational brochure
Folder of critique .material' provided to Mr. Frankel

(under our 6/14192 coverletter to him)

cc: The New York Times
Ralph Nader


