
Cnrvrrn p Jwtcr,tr, AccouNTABrLrry, Nc.
P.O. hx 69, Gedncy Station
Whitc Pbins, New York 10605-0069

Elena Ruth Sassowr, Coordhator

BY F AX: 212-824-1950
AND BY HAND

July 8, 1998

Michael Kramer, Editorial Director
Brill's Content
521 Fifth Avenue, I lth Floor
New York, New York 10175

TeL (914) 421-I2u)
Fax (914) 42&4994

E-Mail: judgetnch@olcom
Web site: wvwjudgmch.ory

I

RE:

Dear Mr. Kramer:

This letter follows up my brief telephone conversation on June 26th with Amy DiTullio, one of your
Assistant Editors, who advised me that story proposals should be addressed to you.

our non-partisarq non-profit citizens' organization believes that Brill's content should develop stories
about how the concept of news ombudsman has fared in the 3l years since it was "resurrect[ed],' 

by
A.H. Raskin of The Nav York Times and Ben Bagdikian of The Washington Post. Bill Kovach's
otherwise tenific "I'etterfrom the Onfiudsmal'did not identify that only the smallest handful of media
use news ombudsmen. Among those which do not -- and this is obliquely reflected by Mr. Kovach's
Letter - is The New York Tintes. We specifically propose that Content explore the media's failure to
embrace the valuable ombudsman concept by focusing on its rejection by The Times. The Times is the
leader which other mainstream media follow in their news reporting. Presumably, they have also
followed The Times in this critical respect as well.

Mr. Kovach refers to The Times as having b@n "unimpressed" with the concept of an ombudsman. yet,
the concept -- as described by Mr. Kovach and as reflected by his "guaranteed contract,,, further
showcased onContenl 's website -- is so plainly impressive as to lead onyi"uronable person to ask why
The Times was "unimpressed" and what it viewed as the more impressive alternative for handftn!
complaints against it.

Ironically, the misimpression fostered by Content in featuring The Times' investigation of
Columbia/tlCA in its premiere issue is that The Times may not require an ombudsman because its

Story Proposals:



Michael Kranrer, Editorial Director Page Two July 8, 1998

standards ofjornalism and public responsibility are so oremplary that either it receives no complaints,
or it receives no legitimate complaintg or its haodling of legitimate complaints -- without an ombudsman
-. manifests that same commitment to journalistic excellence as it demonstrated by its Columbia/HcA
investigation. This is what The Times wants the public to believe.

Developing a story about the adequacy and efficacy of Tlp Ttmel handling of complaints, in the absence
of an ombudsman, will require examination of complaints filed wrtn ne Times. It may well be that
because TIp Times has no ombudsmar\ complaints are not centralized in any particular office -- and not
recorded. Yet, even if complaints are maintained and recorded, we doubt The Timeswould be willing
to back up its rhetoric about not needing an ombudsman by providing Content with access so that
Times' claims can be independently evaluated.

The Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA), which has eight years of direct, first-handexperience
wrth The Times is able to provide Content with the means to overcome this anticipated hurdle. We can
show you what legitimate complaints against The Times look like -- and how they are handled. Over
the yearq we have filed many such complaints with The Times -- including to its top management and
highest editors, among thenr, Arthur Sulzberger, Jr., Max Frankel, Joseph ielyveld, Gene Roberts, and
A.M. Rosenthal. These complaints lay out -- in meticulous detail and with substantiating documents --
how Tlrc Times has wilfully suppressed time-sensitive and electorally-significant news stories of official
misconduct by government leaders and those occupying positions of power and influence. The
complaints establish the absolute unaccountability and arrogance of Times'upper echelons, who have
refused to clarify The Times'"news fit to print" standard, refused to identify itie basis for Times, non-
reportage of these "news fit to print" stories, and refused to meet with us. In short, these complaints
are a "paper trail" establishing the knowledge and complicity of Times higher-ups in a pattern of
deliberate srppression of objectively-significant, documented, and easily-verifiable stories, affecting the
public, its democratic rights, and the integrity ofgovernmental processes and in blackballing our citiiens'
organization, whose "David and Goliath" achievements should have been the stuff of front-page
headlines.

Mr. Sulzbeqger received four of these complaints. The first, dated June 30, 1992, enclosed a copy of
a complaint CJA filed with the New York City Department of Consumer of Affairs, asserting that The
Times' motto, *All the News That's Fit to Print-, is a false and misleading advertising claim. The
second, dated November 27, 7994, was a copy of our letter to Hilton Kramer, author of the ,,Times
Watch" column in The New York Post That letter chronicled the background of Times, suppression that
impelled CJA to spend $16,770 in the days before the 1994 election for a public interest ad on the Op-
Ed page of The Times (10126194,"Were Do You Go When Judges Break the l^aw?-). The third was
a copy of CJA's October 15,1996 submission to Project Censored, the university-based program that
annually identifies "top censored stories". The submission, which on October Zl, pg'was also filed
with the Times as a complaint against it, chronicled SEVEN YEARS of Times censorship of stories
about the dysfunction, politicization, and comrption of the processes ofjudicial selection and



Michael Kramer, Editorial Director Page Three July 8, 1998

discipline and detailed (at pp. 5-9) the two prior complaints we had scnt to Mr. Sulzbergd - copies
ofwhich it appended. This submission was then supplemented by a further submission on December
2,1996. Our fourth complaint, dated February 12,1998, and addressed to Mr. Sulzberger, opened with
the sentence "Since The New York Times has no news ombudsman to handle complaints..." and, 14
pages later, concluded with the sentence, "Maybe, you'll decide that the Times does need a news
ombudsmar! after all."2. In between those two sentences the February 12, lg98 complaint was a fact-
specific, fully-documented recitation of the Times' mdus operandi for dealing with legitimate
complaints - to ignore them -- including Mr. Sulzberger's own failure to take any corrective stfis after
I gave hirq in hand, a copy of our Project Censored submission and supplement eight months earlier.

The memorable circumstances under which I gave Mr. Sulzberger the Project Censored submission and
supplement are recounted at the outset of CJA's February 12, lggS complaint to him: On May g, lgg7,
Mr. Sulzberger, who was the featured speaker at the 92nd Street Y, entertained questions from the
audience. I was one questioner -- and publicly asked Mr. Sulzberger why The Times has no news
ombudsman and whether this reflected his view that there could be no legitimate complaints against The
Times. Charlie Rose, the program's moderator, publicly commented that this was a very good question.
Mr. Sulzberger's public response was that it was the responsibility of Times' editors to handle
complaints and that having an ombudsman would let them "offthe hook". It was to prove to

I CJA's June 30, lgg}letterlc;omplaint to Mr. Sulzberger is included in CJA's October 15,
1996 submission as Exhibit "P" to Compendium tr; CJA's November 27,lgg4letter to Hilton Kramer
sent certified mail/m to Mr. Sulzberger, is Document #l in Compendium rv.

z The immediate preceding paragraph described CJA's April 30, 1997 letter to A.M.
Rosenthal (Exhibit "Q-2- to our February 12,lggS complaint). That letter to Mr. Rosenthal began, as
follows:

"Some months ago, your name was mentioned by Mike Wallace, when he appeared as
a guest on AIex Jones' WNYC Radio Show "On the Media". The discussion was about
the use of"ombudsmen" and "news councils" as a constructive means of restoring public
confidence in the media, which is often viewed as arrogant and irresponsible -- and, lo
and behold, sometimes is. According to Mr. Wallace, you are 'dead set against it'. If this
is true, we would appreciate knowing what alternative mechanisms you see as preferable
for handling complains against joumalists and media entities when their conduct violates
professional and ethical standards."

Mr. Rosenthal's two'sentence May 7,1997 response (Exhibit "Q-3") did NOT answer that question and
ignored our request for his assistance in dealing with Times censorship and black-balling, as reflected
by our October 21, 1996 Times complaint and supplement -- a copy of which we transmitted to Mr.
Rosenthal with our April 30, 1997 letter. As to those materials, Mr. Rosenthal offered no comment.



Mchael Kramer, Editorial Director Page Fotr July 8, 1998

Mr Sulzberger that his confidencn, n Times editors was misplaced and that they uur not meeting that
responsibility that I went up to Mr. Sulzberger after the program and handed him a copy of CJA,,
October 21,1996 complaint: our 23-page October 15, 1996 submission to Project Censored, as well
as our 6-page December 2, 1996 supplement. The supplement graphically detailed the vicious and
depraved manner in which a Times editor had addressed the October 21, 1996 complaint, unrestrained
by higher editors, and the Times' "business as usual" continued suppression and blackballing.

As set forth in the February 12,1998 complaint (at p. 2), although Mr. Sulzberger promised to read the
October 21, 1996 complaint and supplement, we never heard from him following that May g,lg97
exchange. Nor was there any abatement of Times' suppression and blackballing. Indeed, in iecember
1997 andJanuary 1998, The Times so severely prejudiced the public welfare by its suppression of time-
sensitive news stories and its blackballing of CJA as to necessitate our February lZ, l9g8 complaint to
Mr. Sulzberger.

Mr. Sulzberger's response to our fact-specific, fully-documented February 12,lggg complaint was a
conclusory five-sentence notg to which none ofthe indicated recipients of our complaint weie indicated
as receiving copies. In full, Mr. Sulzberger's note stated:

'I've received your lengthy letter and enoffnous volume of documents. you and The
Times simply disagree as to what is news. In my judgment, an ombudsman would come
to the same conclusion I have. You see our actions as suppression; we see them as
judgment. Everything else flows from there."

\\e most cursory oramination of CJA's February 12,1998 complaint -- and its predecessor October
21,1996 complaint and December 2,1996 supplement -- establish the rank dishonesty and deceit of Mr.
Sulzberger's pretense as to the conclusions to be reached by an ombudsman reading these materials.
ANy OBJECTIVE READER - let alone an ombudsman who necessarily understands the media's
obligations to true, fair, and accurate reporting and its critical role in ensuring the vitality of democratic
government and a system of checks and balances -- would be honified and repulsed by the conduct of
Times reporters, editors, and management, as documentarily established by those primary source
materials. Indeed, these materials not only debunk any claim that Ihe Times does not need an
ombudsman, they demonstrate how The Times -- at all levels of the newspaper -- shamelessly covers
up and conceals legitimate complaints to brazenly advance an illegitimate agenda: protecting public
officials and establishment leaders who have com.rpted the very governmental processes which are
zupposed to safeguard citizen rights and ensure government integrity. Such betrayal of the public trust
and of standards ofresponsible journalism is always deleterious -- and neverrnor" ,o than in an election
year, uch as thig where The Times is deliberately depriving the public of the very information it needs
to make informed electoral choices - a fact higruighted, to no avail, by our February 12, lggg complaint
(See, particularly, pp. 3-4, and footnotes l0 and 16.)



Michael Kramer, Editorial Director Page Five July 8, 1998

Full copies of CJA's October 21, 1996 complaint3, December 2, 1996 supplement, and Febru ,.ry 12,
1998 complaint are enclosed -- as is Mr. Sulzberger's February 18, 1998 i".ponr". Mr. Sulzberger,s
disingenuous response was notrvithstanding our February 12,lggS complaint pointed out (at p. 3fthat
Stwen Brill was developing Content magazine as an expose of the "media's power, .urogance, and lack
of accountability" and the likelihood that Mr. Brill would be interested in examining .trow the Times
handles legitimate complaints ofjournalistic misconduct by reporters and editors". The conclusion
rearcnably drawn from Mr. Sulzberger's February 18, 1998 response is that he did not then believe he
had anything to fear from Mr. Brill -- an indicated recipient of the February 12,lgggcomplainta -- or
from his new magazine.

Finally, we would note that Ralph Nader -- whose endorsement of Contentis featured on the magazine,s
website and promotional literature - and who was an indicated recipient of CJA's October it, ;p1ge
complaint, December 2, 1996 supplement, and Febru ary 12,1998 complaint - started his career as a
proponent of the ombudsman concept, not just for the media, but for government generally. Mr. Nader
has long been critical of The Times and has articulated the need to investigate it:

'"There should be a study of The New York Times. Why the Times covers what it does.
What are its priorities?...What about the likes and dislikes of its editors? How high up
are the decisions on editorials made? The Times is a world of its own and a study would
be worth doing..." Nader: The People's Lawyer, by Robert F. Buckhorn, prentice-Hall,
lnc,1972, at p. 69).

t This includes the seven compendia of exhibits that subsantiate.d CJA's October Zl,1996
complaing as well as the file of materials transmitted to Max Frankel to substantiate our June 14,lggz
complaint to him [,See, frr. 2 of our October 15, 1996 submission to Project Censored].

4 All indicated recipients were sent copies of CJA's February 12,lggScomplaint except
for Mr. Brill and Mr. Rose, whose copies are being provided with this letter.



Michael Kramcr, Editorial Director Page Six Iuly 8, 1998

The enclosed primary source materials - puenting hard evidence ofyears of deliberate zuppression and
black-balling by The Times, ineparably prejudicing the public at large and stunting thl growth and
development of this citizens' organization -- provide Content with a powerful opporhrnity to also
embark on such long-overdue study.

Yours for a quality judiciary
and responsible j ournali snq

Enclosures

&-e<Et?o9.ZW
ELENA RUTH SASSOWER" Coordinator
Center for Judicial Accountability, Inc.

1998 complaint to Mr. Sulzberger

Arthur Sulzberger, Jr.
ALL indicated recipients of CJA's February 12,
Bill Kovach, Ombudsman, Brill's Content



t

I
t
I
I
I
I
i

I
I
/
l

I
i t
I
I
I  - _

trif;riffi

/

I
I
/

I

I
t

I
I
!

.j

I
I
f
i

4 C l i o o z
H 8 - o s - F
F . i l i s  EFUY n '  ;a-
[- rz: X E', li- . 6 ^ i s )
5 A )
. 9  g .  6 : '  F- a ,  

l -

2 , 3  * t r -

I r
H go  > x
O \ i r Y
o  d €(rr C .D-
o c ' ' to a
o. S.r

o'

a?
t -
l = ' 5 . r
i *
l r
l b

l : -
t *

t +

t

- t

THE NEW]ORK iltI,|ES COMPANY
^2,3,u^e!T€ STREETwtw yORK, N.y. 10036

ARTHUR O, SULZBERGER, JR.
CHAIFMAN.
THE NEW YORK TIMES COi,PAM

PUBLISHER.

6rfrtldArcr

FebruarT lg,799g

Dear Ms. Sassower,

f,ve receivl!1otf l.ngrly letter and enormousvolume of documents. you ,rrd Th" las to whar ;, ,r"*.1,."". 
r ou and I he Times simply disagree

,._..#illl:OrT*t, an ombudsmanwoutd come to the

;:,ffiffi ;{i::Jtil:_:nffiil:H:.;;;; ;" 
., v)

11

-yf..

' .r.:
$r

Sincerelv-"Z*qdf

Ms. Elena Ruth Sassower
Center for Judicial A.co.rrrtability, Inc.P.O. Box 59
Gedney Station
Sfhite Plains, IVy 10605 _0069

t t r
; c t



Cnrvrnn p, JunrcHr, Accor.rNTABrlrry, rNc.
P.O. Box 69, Gednel, Station
ll/hile Ploins, New York 10605-0069

TeL (91,1) 421-1200
Fax (914) 428-4994

E-Moil: judgewatch@olcom
Web site: wrutt'judgewtch.org

INVENTORY OF TRANSMITTAL TO BRIZZ'S CONrrNr
Ac-comoanvine CJA's Julv 8. 1998 letter to Michael Krnmer. Editorial Directql

The redfolder symbolizes The Times' "free ride" coming to a "screeching halt'

l. CJA's October 21,1996 complaint to The New York Times
[substantiating compendia of exhibits in two accompanying brown legal folders]

2. CJA's October 15, 1996 submission to Project Censored
(given in-hand to Mr. Sulzberger on May B, 1997)

3. CJA's December 2,1996 supplement
(given in-hand to Mr. Sulzberger on May 8, 1997)

4. CJA's February 12, 1998 letter to Arthur Sulzberger, Jr.
(faxed and hand-delivered to The New York I'intes'1

5. Mr. Sulzberger's February 18, 1998 note-response


