CENTER for JUDICIAL A CCOUNTABILITY, e,

Post Office Box 8220 Tel. (914) 421-1200 E-Mail:  judgewatch(@aol.com
White Plains, New York 10602 - Fax (914) 428-4994 Website: www judgewatch.org

DATE: July 13, 2006

TO: Columbia Journalism Review
ATT: Victor Navasky, Chairman
Evan Cornog, Publisher
Michael Hoyt, Executive Editor
Columbia Journalism Review Daily —~ ATT: Steve Lovelady, Managing Editor
Tom Rosenstiel, Director/Project for Excellence in Journalism
Jay Rosen, Professor/NYU, Dept. of Journalism
Jeff Jarvis, Associate Professor/CUNY, Graduate School of Journalism
Media Giraffe Project/New England News Council
ATT: Bill Densmore, Director
Norman Sims, Professor/U. of Mass. (Ambherst), Dept. of Journalism
Ralph Whitehead, Jr., Professor/U. of Mass. (Ambherst), Dept. of Journalism
~ Gary Gilson, Executive Director, Minnesota News Council
Knight Foundation
ATT: Eric Newton, Director of Journalism Initiatives
Gary Kebbel, Journalism Initiatives Program Officer
Ellen Hume, Director/Center on Media & Society, U of Mass. (Boston)

FROM:  Elena Ruth Sassower, Director  [direct e-mail: judeewatchers@aol. com]
Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA)

RE: Building Necessary Scholarship and Reporting on the “Role of the Press in our Demo&acy”
from the “Raw Materials” of Citizens & Citizen Organizations Interfacing with the Press

Enclosed is CJA’s letter of today’s date to Columbia University Graduate School of Journalism ~ to
which you are indicated recipients.

Based on your review of our verified complaint against The New York Times and voluminous
correspondence with the press, posted on our website, www.judgewatch.org, I invite your response,

To the journalism professors hereinabove listed, please advise as to how we may advance scholarship
of these primary source materials by the universities with which you are affiliated — including by
professors of political science and law — and how we can best make these primary source materials
and our story proposals based thereon known to students of journalism, political science, and law
searching for topics for original research and/or reporting in fulfillment of course requirements.

Thank you. Song L2 |
cc: Columbia University Graduate School of Journalism

The Press & The Public




CENTER forJ UDICIAL ACCOUNTABIL"'V, INC.

Post Office Box 8220

Tel. (914) 421-1200 E-Mail:  judgewatch@aol.com

White Plains, New York 10602 Fax (914) 428-4994 Website: www.judgewatch.org

Elena Ruth Sassower, Director
Direct E-Mail: judgewatchers@aol.com

BY E-MAIL: jhr2105@columbia.edu

BY HAND

July 13, 2006

Columbia University Graduate School of Journalism
2950 Broadway
New York, New York 10027

ATT: Jeff Richard, Associate Dean for Development and Alumni Relations

RE:

(1) Developing CJA’s Public Interest Lawsuit vs The New York Times
as a Knight Initiative Case Study of Decision-Making by the Ranks of Our Nation’s
Leading Newspaper — Supporting Establishment of News Councils;

(2) Facilitating CJA’s Presentation of Story Proposals to Columbia
University’s Journalism Students and their Journalism Professors — Beginning with
CJA’s Proposals for Informing Voters in this Year’s Most Important New York
Electoral Races as to the Records of Attorney General Eliot Spitzer and Senator
Hillary Rodham Clinton with Respect to Judicial Selection, Discipline and Related
Issues of Government Integrity;

(3) Promoting Scholarship by Professors of Journalism, Political Science,
and Law of CJA’s Primary Source Documentary Evidence of the Press’ Betrayal
of the Public Trust and its First Amendment Responsibilities, Undermining our
Democracy

Dear Associate Dean Richard:

This follows up our telephone conversation on Friday afternoon, July 7, upon your returning my
voice mail message, which I had left for you as the “Program Contact” designated by Columbia
University’s June 22™ press release, “Columbia’s Graduate School of Journalism Aims to Create
Journalism Leaders: New Grant Establishes Knight Case Studies Initiative and Brings Real-World
Experience to the Classroom”.!

The purpose of my call to you was two-fold. The first was to ensure that the dozen “real-world case
studies” that the journalism school will be developing for its Knight Case Studies Initiative — and for

1

Presently posted on the homepage of the journalism school’s website, www.jrn.columbia.edu.




Columbia University Graduate School of Journalism Page Two July 13,2006

which the Knight Foundation has given $1.25 million to “promote journalism leadership” — include
case studies developed from evidence provided by citizens and citizen organizations interfacing with
the press. In other words, it should not just be from “Major news organizations” — the only source
specified by the press release as “provid[ing] raw materials for the case studies”.

As discussed, our non-partisan, non-profit citizens’ organization, Center for Judicial Accountability,
Inc. (CJA), can make a jaw-dropping contribution of “raw materials” to “real-world case studies” of
decision-making by the press as relates to both news reporting and editorializing. This may be seen
from our website, www.judgewatch.org, whose sidebar panel “Press Suppression” posts a goldmine of
our correspondence with reporters, editors, and publishers, spanning over a decade and a half. These
primary source materials chronicle the failure and refusal of “Major news organizations”, as well as
of smaller journalistic enterprises and journalists, to report on, let alone investigate, readily-verifiable
documentary evidence of systemic governmental corruption involving the processes of judicial
selection and discipline and our highest public officers, including those seeking re-election and further
public office. The most comprehensive of this 15-year correspondence is with The New York Times,
whose flagrant betrayal of the most fundamental journalistic standards and of its First Amendment
responsibilities to the public — rising to a level of knowing and deliberate election-rigging — has
culminated in our first-of-its-kind public interest lawsuit against it for libel and journalistic fraud,
posted on our website and directly accessible via the sidebar panel “Suing The New York Times”.

The lawsuit is itself a case study, chronicling and epitomizing the complete breakdown of appropriate,
professional decision-making throughout the ranks of our nation’s leading newspaper: from seasoned
reporters and editors up to the highest managerial levels, including its publisher, Arthur Sulzberger,
Jr., corporate officers, and legal personnel, who brought upon themselves, The New York Times, and
The New York Times Company an avoidable litigation, to which they would have no legitimate
defense and which they would survive only by a fraudulent judicial decision upending cognizable rules
of law and adjudicative standards.

As may be seen from the lawsuit’s enclosed verified complaint, its annexed exhibits present over 2-1/2
years’ worth of CJA’s correspondence to these various levels — mandating responsible decision-
making and appropriate response, as its content was profoundly serious and substantial.? Yet, there
was no responsible decision-making by Times reporters, news and opinion editors, managing and
executive editors, or its publisher, none of whom ever responded — a state of affairs tolerated and
condoned by The Times’ public editors and legal staff, who rejected our written entreaties with
dishonest, conclusory pretenses, also written. Such annexed correspondence is perfect for the
exemplary pedagogical approach identified by the June 22™ press release, as students can read for
themselves our multitude of memoranda and letters to The Times and make their own decisions as to
what they would have done before being told “what actually happened”. As to “what actually
happened”, it is conveniently recited by each successive memorandum and letter and summarized

2 As illustrative of the serious and substantial nature of ALL this correspondence, Exhibits B and D are

herewith e-mailed -- primarily for the benefit of those indicated recipients to this letter who do not have a hard
copy of the verified complaint. The subsequent correspondence — all accessible from CJA’s website — are
Exhibits F, G, H, I, J (1-4), L (1-4), M, N, O (1-15), P, Q (accompanied by Exhibit A), R, S (1-2), T (1-22).




Columbia University Graduate School of Journalism Page Three July 13,2006

by the allegations of the verified complaint, which track the correspondence. I dare say not a single
student would view The Times’ decision-making — such as it was — as anything but grossly
irresponsible and contrary to the most basic professional and ethical standards, leaving us — and the
public whose interest we so earnestly sought to protect — with no recourse but legal action.

Because the lawsuit exposes the misfeasance of both The Times’ first and second public editors — as
can be independently judged from the correspondence annexed to the verified complaint — it offers a
compelling case study for the establishment of news councils in lieu of, or in addition to, such
ombudsmen. I pointed this out to Tom Rosenstiel, Director of the Project for Excellence in
Journalism, in a July 5% letter proposing that the lawsuit be integrated into the Project’s research. As
the Project is part of Columbia University’s Graduate School of Journalism — or was until jts just-
announced major reorganization and new affiliation with the Pew Research Center — I referred you to
this July 5" letter, accessible from our “Suing The New York Times” webpage via the link entitled
“Outreach: The Champions and Betrayers of Media Accountability, The First Amendment & The
Public Interest”. For your convenience, a copy of the letter is enclosed — as is a copy of my July 6™
transmitting memo to the letter’s indicated recipients. Among these, the Knight Foundation, whose
support for news councils may be seen from its funding of a competition administered by the
Minnesota News Council to develop two news councils — one of these, the New England News
Council, whose birth was publicly announced on June 30" at the Media Giraffe Conference held at the
University of Massachusetts at Amherst. The Knight Foundation’s demonstrated interest in news
councils would plainly be complemented and advanced by devoting one of the dozen cases studies
funded by its $1.25 million Initiative to examining how — had a news council been available to secure
oversight of The Times’ misfeasant public editors and its complicit and collusive editors,
management, and legal personnel — CJA’s lawsuit might have been averted.

As for the second purpose of my call, it was how CJA might provide Columbia journalism students
and their professors with story proposals about the press-suppressed documentary evidence of the
corruption of the processes of judicial selection and discipline. In our phone conversation, I recounted
that many years ago I had inquired as to whether there wasn’t some “bank” for citizens and citizen
organizations to deposit their newsworthy story proposals. I was told there was none. Although you
recommended that I contact Columbia Journalism Review, believing it receptive to story suggestions, I
told you I had already e-mailed it (queries@cjr.org; editors@cijr.org), as well as Columbia Journalism

Review Daily (tips@cjrdaily.org), but had received no response from either to my transmittals of
CJA’s first and second press releases about our historic public interest lawsuit against The Times.’ I

3 Columbia Journalism Review advertises itself as “America’s Premier Media Monitor” — and on its

webpage “Contact Us” (www.cjr.org) elaborates that it is “a watchdog of the press in all its forms...”; that it
“examines not only day-to-day press performance but also the many forces — political, economic, technological,
social, legal, and more — that affect that performance for better or worse”; and that its magazine, published six
times a year, is “always aimed at its basic goal: the continuing improvement of journalism in the service of a free
society”. The Knight Foundation is identified as among its two “Major Donors”.

Columbia Journalism Review Daily (www.cijrdaily.org) advertises itself as “Real-Time Media Criticism
from the Columbia Journalism Review”. Its webpage “Who We Are” (www.cjrdaily.org/who.html) identifies
that CJR Daily is “under the auspices of the Columbia Journalism Review, the country’s premier media monitor”




Columbia University Graduate School of Journalism Page Four July 13,2006

stated that these e-mails, with the releases, are posted on our “Outreach” webpage, where you could
read them for yourself. Copies are herewith enclosed.

Please, therefore, advise as to how we might best present Columbia journalism students and their
professors with our powerful story proposals — beginning with proposals which might yet resuscitate
this year’s most important electoral races in New York, already fatally skewed and rendered essentially
non-competitive by the knowing and deliberate press suppression and election-rigging chronicled by
our verified complaint. Surely among the journalism students interested in political reporting must be
some who will fearlessly go where “Major news organizations”, lesser news organizations, and
working journalists have failed and refused to tread: namely, to investigate and report on the
documentary evidence of Attorney General Eliot Spitzer’s role in systemic governmental corruption
involving the processes of judicial selection and discipline, as likewise the documentary evidence of
Senator Hillary Rodham Clinton’s role.* As reflected by the verified complaint, such documentary
evidence is not only readily-available and verifiable, but would derail the electoral bids of both these
public officers — and, indeed, support disciplinary and criminal prosecutions against them for
corruption.

In addressing these two requests — and my further request herein that professors of journalism, political
science, and law be notified of the treasure trove of primary source documents relating to the press
posted on CJA’s website so that their scholarship — and public discourse — may be informed by such
clear and convincing evidence of the press’ betrayal of the public trust and First Amendment
responsibilities, undermining our democracy — Columbia’s Graduate School of Journalism will be
required to rise above its personal, professional, and financial relationships with The Times and these
other media. Indeed, during our conversation I expressed concern that the journalism school suffers
from a particularly significant conflict of interest, having recently received substantial monies from
The New York Times. You corrected me by saying that such monies were from “a family” —
thereafter acknowledging it to be the Sulzberger family, which runs The Times. According to The
Times’ October 9, 2005 article, “Columbia and CUNY to Get Journalism Gifs of 34 Million”, the $4
million which the sisters of Arthur Sulzberger, Sr. have given the journalism school is intended to
“create an advanced management training program for executives in news organizations”.” As the

and that it is a “daily critique of journalism and a continuing discussion and analysis of where it is and where it’s
going”. In addition to its “ongoing analysis of the larger forces — political, economic, technological, and legal —
that affect press performance day in and day out”, it specifically focuses on “political journalism”, as to which it
provides “an ongoing critique”. It explains that its website, “born as Campaign Desk in 2004, with a mandate to
monitor news coverage of the presidential election campaign. ..”, was renamed after that election to CJR Daily,
when it also “broadened [its] mandate to critique all of purportedly serious Jjournalism”,

4 CJA’s topmost and red-highlighted sidebar panel “Elections 2006: Informing the Voters” links to
correspondence summarizing the readily-verifiable, media-suppressed evidence relating to Attorney General
Spitzer and Senator Clinton under the heading “Searching for Champions”. See, in particular, CJA’s letters to
John Spencer, Kathleen Troia McFarland, and Jonathan Tasini, candidates running against Senator Clinton, and
CJA’s letter to John Faso, running against Attorney General Spitzer to be New York’s next governor.

3 Columbia University’s October 10, 2005 press release “Journalism School Launches Executive




Columbia University Graduate School of Journalism Page Five July 13, 2006

case study that is our verified complaint against The Times makes evident, it is The Times itself that is
in dire need of “management training”,

If — as the June 22™ press release announces — “the long-range goal” of the Knight Case Studies
Initiative is to “help the school move toward the establishment of a leadership center”, the manner in
which Columbia University Graduate School of Journalism confronts the primary source documents
on which this letter’s three requests rest will be a decisive marker of its own capacity for leadership
and the ethical and professional dimensions of its decision-making.

Yours for a quality judiciary, meaningful elections,

and responsible journalism,
ELENA RUTH SASSOWER, Director & Co-Founder
Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA)

Enclosures: (1) March 21, 2006 verified complaint vs The New York Times, with exhibits
— Exhibits B & D (CJA’s June 11, 2003 memorandum-complaint
& June 19, 2003 letter) [see footnote 2, supral
(2) CJA’s March 22, 23 and June 9, 2006 e-mails to Columbia Journalism Review
Daily & Columbia Journalism Review, with press releases #1 and #2
(3) CJA’s July 5, 2006 letter to Tom Rosenstiel, with enclosures
(4) CJA’s July 6, 2006 letter to indicated recipients

cc:  Columbia Journalism Review — ATT: Victor Navasky, Chairman;
Evan Cornog, Publisher; Michael Hoyt, Executive Editor
Columbia Journalism Review Daily — ATT: Steve Lovelady, Managing Editor
Tom Rosenstiel, Director, Project for Excellence in Journalism
& Indicated Recipients of July 5% letter to him:
Jay Rosen, Professor, NYU, Department of Journalism
Jeff Jarvis, Associate Professor, CUNY, Graduate School of Journalism
Media Giraffe Project/New England News Council
ATT: Bill Densmore, Director
Norman Sims, Professor, U of Mass.(Ambherst), Dept. of Journalism
Ralph Whitehead, Jr., Professor, U of Mass. (Ambherst), Dept. of Journalism
Gary Gilson, Executive Director, Minnesota News Council
Knight Foundation
ATT: Eric Newton, Director of Journalism Initiatives
Gary Kebbel, Journalism Initiatives Program Officer
Ellen Hume, Director/Center on Media and Society, U of Mass. (Boston)
The Press & The Public

*

Leadership Program, Honoring ‘Punch’ Sulzberger” is accessible from the Jjournalism school’s website at
www.columbia.edu/cu/news/05/10/punch.html.




CENTER for JUDICIAL ACCOUNTABILITY, Inc.

P.O. Box 69, Gedney Station Tel (914) 421-1200 E-Mail:  judgewatch@aol.com
White Plains, New York 10605-0069 Fax (914) 428-4994 , Web site: www.judgewatch.org

BY FAX: 212-556-3815 (3 pages) & E-MAIL: editorial@nytimes.com

URGENT ATTENTION REQUIRED

DATE: June 11, 2003

TO: Editorial Board, The New York Times

FROM: Elena Ruth Sassower, Coordinator

RE: The Scandal of Federal Judicial Selection in the Second Circuit and the
~ Betrayal of the People of New York by New York Senators Schumer &
Clinton -- as Readily-Verifiable from the “Paper Trail” of Primary-Source
Materials Posted on the Home-Page of www. judgewatch. org.

This follows up my phone conversation with staff assistant, Maureen Muenster, shortly after
3:00 p.m. today, requesting to speak with Gail Collins or to those Editorial Board members
who write The New York Times’ editorials on federal Jjudicial selection.

The Editorial Board must be alerted to what is happening with federal judicial selection right
here in the Second Circuit — as to which The New York Times has given NO coverage —
notwithstanding this would be of greatest concern to its New York readers — New York being
in the Second Circuit. Indeed, my today’s phone call to the Editorial Board was occasioned by
my phone call twenty minutes earlier to Neil Lewis, who routinely covers federal judicial
nominations and the Senate J udiciary Committee. In that conversation, Mr. Lewis
unceremoniously told me that he was “not interested” in writing about the nomination of New
York Court of Appeals Judge Richard C. Wesley to the Second Circuit Court of Appeals,
whose scandalous dimensions are chronicled on the homepage of www.judgewatch.org, the
website of our New York-based, non-partisan, non-profit citizens’ organization — as to which I
had given him notice two days earlier and spoken to him briefly yesterday'.

! In that brief conversation, I stated that notwithstanding The Times editorializes about the need

to scrutinize judicial nominees, its news coverage on federal judicial nominations is for courts
everywhere in the country, but New York and the Second Circuit. As illustrative, I believe 1
mentioned that The Times had run a news item about the nomination of Michael Chertoff to the
Third Circuit Court of Appeals, accompanied by a picture. Wholly ignored was the nomination,
made the very same day, of Richard Wesley to the Second Circuit Court of Appeals — where,

b S




/e N / 9_8/
NYT Editorial Board Page Two June 11, 2003

Because Mr. Lewis refused to identify why he was “not interested”, refused to identify what
documents from the www.judgewatch homepage he had read, and refused to give me the name
of his editor, our conversation lasted no more than about 30 seconds. Indeed, as I attempted to
ask him whether, with three Op-Ed page articles on federal Judicial selection in today’s Times,
he was actually “saying” that New Yorkers weren’t entitled to know what was happening in
their own Second Circuit involving a powerful federal appellate j udgeship and their own New
York Senators (Schumer up for re-election and Clinton depicted in today’s Times’editorial as
having fashioned a self-serving narrative), Mr. Lewis responded, “I’'m saying, good-bye”, and
hung up the phone while I was in mid-sentence.

Unknown to me when I phoned Mr. Lewis at about 2:45 p-m. today, as likewise when I spoke
with Ms. Muenster twenty minutes later, was that listed on today’s Senate schedule for 11:00
a.m. was 15 minutes of “debate” on Judge Wesley’s confirmation, followed by a vote “at
approximately 11:15 a.m.”. Presumably, Mr. Lewis knew this when he told me he was “not
interested” -- and knew that Judge Wesley had been confirmed by a 96-0 Senate vote.
Presumably, too, he knew that tomorrow’s Times would have to run something about the
confirmation — if for no other reason than that it created a vacancy on New York’s Court of
Appeals.

In trying, on my own, to locate Mr. Lewis’ editors, I was told by Tanya at the national desk in
New York that they are all in the D.C. Bureau. Upon calling the D.C. Bureau (2:52 p.m.; 202-
862-0324), I was told by Mr. Renick, who answered the phone, that Mr. Lewis’ editors were
all in a meeting — and that I should leave a voice mail message. He then transferred me to an
automated line, whose recording begins by assuring that “responsible editors” will respond
“very promptly”. Three quarters of an hour later, as I was composing an e-mail message to
you, as Ms. Muenster had requested, I somehow decided to check the Senate website. It was
then that I discovered the Senate schedule with the “debate” and vote on Judge Wesley’s
confirmation listed for five hours earlier. This prompted my immediate — and even more urgent
-- call to the D.C. Bureau to speak to an editor. It was then 3: 45 p.m. For some reason, the
call was routed to David Johnston, a reporter, not an editor, whose “beat” is terrorism. Very
kindly, he listened to what I had to say for over ten minutes, even assuring me that he would
himself take a look at the story of Judge Wesley’s nomination told by the documents on the
www.judgewatch.org homepage — as to which I beseeched him to contact an editor on my
behalf. He then routed me back to the D.C. Bureau. According to Jennifer Misthal, who took
my call, the editors were still all in a meeting. This included Jan Battaile, who Ms. Misthal
believed to be Mr. Lewis’ editor, having supervisory authority over him. I left an urgent,
detailed message with Ms. Misthal for Ms. Battaile, as well as for all other editors, mentioning
my discovery of the Senate calendar and the probability of Judge Wesley’s

additionally, he was a judge on New York’s highest state.




NYT Editorial Board | Page Three June 11, 2003

confirmation — Surely to be reported in tomorrow’s Times as no big story, when, as Mr. Lewis
knew from our website, it was a MONUMENTAL story of the corruption of federal judicial
selection.

At4:10 p.m,, I returned to writing the e-mail message I had commenced half an hour earlier. It
took about half an hour to complete — at which time, for reasons unknown, I was unable to
transmit the e-mail. It is now midnight. — and I have received NO RETURN CALL FROM
ANY EDITOR AT THE WASHINGTON BUREAU.

Please advise, without delay, as to whether, based on your review of the “paper trail” of
documents posted on the www.judgewatch.org homepage, The Times’ editorial page will
recognize its journalistic obligation to inform New York readers and the public at large about
the corruption of federal judicial selection, exposed by Judge Wesley’s nomination and
confirmation — and will take steps to ensure that the “news side” of The Times does likewise.

Thank you.

cc: Washington Bureau/By Fax: 202-862-0427




- ™ / 9/

CENTER for J UDICIAL ACCOUNTABILITY, INC.

P.O. Box 69, Gedney Station Tel. (914) 421-1200 E-Mail:  judgewatch@aol.com
White Plains, New York 10605-0069 Fax (914) 428-4994 Website: www. judgewatch.org

Elena Ruth Sassower, Coordinator

BY FAX: 212-556-7614 (8 pages)
BY E-MAIL: kavier@nvytimes.com

June 19, 2003

Allan M. Siegel, Assistant Managing Editor
The New York Times

229 West 43" Street

New York, New York 10036

RE:  Ensuring Journalistic Integrity and Quality by Examining How
The New York Times Handles Complaints — Starting with CJA’s
June 11, 2003 Memorandum-Complaint

Dear Mr. Siegel:

This follows my brief phone conversation on Monday, June 16", with your assistant, Ellen
Kavier, who confirmed that you are heading a committee examining Times’ newsroom
policies in the wake of the Jayson Blair scandal. Iunderstand that this is to be “a sweeping
look at the newsroom’s internal processes™, which will include how The Times handles
complaints — including whether The Times should hire an independent ombudsman®.

As discussed with Ms. Kavier, our New York-based, non-partisan, non-profit citizens’
organization, Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA), has more than a dozen years of
direct, first-hand experience with The Times’ newsroom: its reporters, editors, and upper
management — and can attest to how completely worthless the “newsroom’s internal
processes” are for ensuring journalistic integrity and quality. Such experience is reflected by
our voluminous correspondence with The Times throughout these years, including in
complaint, after complaint, after complaint -- ignored by editors and those in positions of
highest supervisory authority at The Times. This includes Joseph Lelyveld, who has now
temporarily returned to The Times as its executive editor in the wake of the Jayson Blair
scandal, and Arthur Sulzberger, Jr., who remains The Times’ publisher.

“Times Reporter Steps Down Amid Criticism”, May 29, 2003.

“N.Y. Times Suspends Reporter”, Washington Post, Howard Kurtz, May 24, 2003.

<D




~ T

Allan M. Siegel, Assistant Managing Editor Page Two June 19, 2003

To Mr. Sulzberger, we long ago urged — and thereafter reiterated - the need for The Times
to bring in an ombudsman because, quite simply, editors of all ranks, including such high
editors as Mr. Lelyveld, were ignorin g legitimate, fully-documented complaints that reporters
were wilfully and deliberately “suppressing important, time-sensitive, and electorally-
significant stories” and blackballing our citizens’ organization, whose undertakings and
achievements offered an inspiring model of citizen action.

In the event you are unaware of CJA’s many, many complaints, including our comprehensive
October 21, 1996 complaint and December 2, 1996 supplement and our comprehensive
February 12, 1998 complaint with its July 8, 1998 follow-up, you must immediately obtain
them from whatever repository The Times has designated by its “internal processes™ for
centralized preservation of complaints, in the absence of an ombudsman®. Such complaints
will reveal a level of “journalistic fraud” making that committed by rookie reporter Jayson
Blair seem as “peanuts” by comparison Indeed, whereas J ayson Blair acted alone in randomly
falsifying stories, spurred by some kind of illness, rather than motive, CJA’s complaints
chronicle sustained, collusive acts by seasoned news reporters, their editors, upper
management, and the editorial board -- all perverting “the cardinal tenet of Journalism, which
is simply truth™. What they did, knowingly and deliberately, was to ignore documentary
evidence, both proffered and provided, of systemic governmental corruption, such as of
judicial selection and discipline -- and the criminal complicity of New York’s highest public
officers, including those up for re-election. The result, as they knew, was to deprive the public
of information essential to safeguarding democracy, the rule of law, and the casting of an
intelligent vote.

Notwithstanding The Times’ supposed “soul-searching” and “introspection” in the wake of
the Jayson Blair scandal’, there has been NO abatement of “journalistic fraud” by its
newsroom and editorial board in wilfully misleading the public. This may be seen from CJA’s
June 11, 2003 memorandum-complaint to the editorial board — also sent to the newsroom. A
copy is enclosed so that it may be the “starting point” for the committee’s examination of The
Times’ “internal processes” for handling complaints.

This June 11" complaint typifies what all CJA’s past complaints have particularized as to the
misconduct of news reporters and their editors — to no avail. Thus, on June 11" senior
Washington news reporter, Neil Lewis, told me he was “not interested” in writing any story
about how a judge of New York’s highest state court, New York Court of Appeals Judge
Richard C. Wesley, had been nominated to the Second Circuit Court of Appeals and (on that

Should you be unable to retrieve CJA’s complaints and related correspondence, we will supply duplicates.
“Times Reporter Who Resigned Leaves Long Trail of Deception”, May 11, 2003, front page.

“Leadership at the Times”, June 6, 2003 editorial.

/92




N 0

Allan M. Siegel, Assistant Managing Editor Page Three June 19, 2003

very day) confirmed. This, notwithstanding Mr. Lewis knew from the “paper trail” of primary
source materials posted on the homepage of CJA’s website, www. judgewatch.org, that such
story would expose the corruption of federal judicial selection involving New York’s own
Senator Schumer, up for re-election, and Senator Clinton, riding high on a wave of self-
promotion by the publication of her book — and provide the public with a stunning model of
citizen action by our citizens’ organization. Mr. Lewis would not explain why he was “not
interested”, would not identify which documents from CJA’s homepage he had read, and
would not give me the name of his editor. As the June 11% complaint reflects, I thereafter left
urgent messages for all editors in the Washington newsroom in which he works — including
for Jan Battaile, subsequently identified to me as having supervisory authority over him.
However, eight hours later, I had still not received a return call from any editor. Indeed, as of
today, eight days later — and after having left a further message for Ms. Battaile three days ago
-- I have still not received any return call from her or from any other editor about Mr. Lewis’
indefensible suppression of a major news story. Nor has any news editor called me to discuss
the observation in the June 11" complaint that

“notwithstanding The Times editorializes about the need to scrutinize judicial
nominees, its news coverage on federal judicial nominations is for courts
everywhere in the country, but New York and the Second Circuif” (emphasis in
the original).

If anything, The Times has now reinforced its disparate news coverage by the very example
identified by CJA’s June 11" complaint: its reporting of Michael Chertoff’s nomination to
the Third Circuit Court of Appeals, but not of Judge Wesley’s nomination to the Second
Circuit Court of Appeals on the very same day. True to form, last week The Times reported
Mr. Chertoff’s June 9™ Senate confirmation, but not Judge Wesley’s June 11™ Senate
confirmation. By any standard, this is “journalistic fraud” — misleading Times readers in
general and New York and Second Circuit readers in particular to believe there is NOTHING
they need to know about Judge Wesley and his journey to New York’s federal appellate court.

On top of this are the prominent Times news articles that have since appeared about Senator
Schumer, “Can Anyone Beat This Senator? Schumer is Flush...and Formidable” (Metro,
front-page, June 15, 2003), and Senator Clinton, “Road Map for Clinton in 2008 (Week in
Review, p. 2, June 15, 2003) - forward-looking political articles only possible because the
newsroom “protected” these Senators by not reporting how they betrayed the rights and
welfare of their New York constituents — and the nation -- in connection with Judge Wesley’s
confirmation.

As with so very many of CJA’s past complaints, the Times® editorial board has here replicated
the “journalistic fraud” of its newsroom. Thus, I received no response from the editorial board
to the June 11" memorandum-complaint - nor to my further phone message to it three days

/93




™ ™ /9% ‘‘‘‘‘

Allan M. Siegel, Assistant Managing Editor Page Four June 19, 2003

ago. No editorials have appeared during this period informing readers of what has taken place
with so important a judicial appointment to the Second Circuit Court of Appeals — and the
scandalous role of Senators Schumer and Clinton. This enabled Judge Wesley to be sworn
in yesterday in Manhattan as the Second Circuit’s newest federal appellate judge — as to
which, of course, not even an item appears in today’s Times.

To appreciate the egregiousness of the “journalistic fraud” committed by the editorial board,
one need only look back to June 9™, On that day -- when the lead editorial on another subject
was “Keeping the Public Clueless” -- the editorial board published “A Note to Qur Readers”,
which began:

“Editorial page editors live perpetually under the cloud of knowing they can
never point out, warn about and comment on all the things that deserve
attention. This page will never touch all the bases, but there are a few rules we
try to honor. One is that while, The New York Times has become a truly
national paper, it is still also very much a local paper to its home city and the
surrounding suburbs. ...”

The purpose of this “Note to Our Readers” was to let readers know that the editorial board
was so committed to providing its national and metropolitan audiences with needed
information that it was expanding its editorial writing. Yet, three days later, when the editorial
board had before it CJA’s June 11" memorandum, with its “paper trail” of primary source
materials from the www. judgewarch.org homepage laying out a major national scandal about the
corruption of federal judicial selection, whose roots expose the corruption of the New York
State Commission on Judicial Conduct and “merit selection” to the New York Court of
Appeals, involving — and criminally implicating -- a panoply of New York’s highest public
officers: Governor George Pataki, Attorney General Eliot Spitzer, Chief Judge Judith Kaye,
and the leadership of the New York State Senate -- over and beyond Senators Schumer and
Clinton -- the editorial board’s response was to withhold ALL information about it from both
national and metropolitan audiences. Nothing Jayson Blair did remotely compares in
magnitude and scope with this knowing and deliberate betrayal of the public trust by The
Times’ editorial board, aligned with its newsroom, in “Keeping the Public Clueless”.

The New York-centered corruption of public agencies, processes, and public officers
underlying the national story of the corruption of federal judicial selection could have been
-- and should have been -- long ago reported by The Times’ newsroom and made the subject
of editorial comment so as to have spared the People of New York ongoing and irreparable
injury. This did not happen -- but not because CJA did not do EVERYTHING in its power to
alert editors and management up to The Times publisher of their Jjournalistic responsibilities
in complaint, after complaint, after complaint. This will be obvious to the committee upon its
review of these many, many documented complaints — from which it will also see that there




Allan M. Siegel, Assistant Managing Editor Page Five June 19, 2003

was absolutely no accountability and responsiveness at The Times — at any level.

Such review of CJA’s past complaints will also make evident that both The Times’ newsroom
and editorial board suffer from profound conflicts of interest in reporting and editorializing
on the instant national story about the corruption of federal judicial selection precisely because
they have suppressed every aspect of the underlying corruption it encompasses. Indeed,
reporting and editorializing on the national story would begin a process by which The Times
would have to acknowledge the legitimacy of all CJA’s prior complaints of its wilful and
deliberate cover-up, “protectionism”, and blackballing,

Unquestionably, the committee you head includes members of The Times whose misconduct
has been chronicled in CJA’s past complaints — or who, unbeknownst to us — were involved
in what we were complaining about. Ms. Kavier declined to give me the names of the
committee members -- other than that they included three outside representatives.  Surely,
their names are not confidential — and we request that information.

We look forward to assisting the committee in developing proper procedures for The Times’
handling of complaints. To that end, we request to meet with the committee to make a
personal presentation about our many, many complaints and to answer questions. However,
most immediately, we request that you provide a role model example of how, absent an
ombudsman, the June 11" complaint should be professionally handled, consistent with
Jjournalistic responsibilities.

Thank you.

Yours for a quality judiciary,

=onq e@@w

ELENA RUTH SASSOWER, Coordinator
Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA)

cc: Editorial Board
By Fax: 212-556-3815
By E-Mail: editorial@nytimes.com
Washington Bureau
By Fax: 202-862-0427
The Public

/95~




First-of-its-kind public interest lawsuit vs NYT in vindication of the First Amendment

Subject: First-of-its-kind public interest lawsuit vs NYT in vindication of the First
Amendment

Date: 3/22/2006, 11:24 AM
From: Elena Ruth Sassower <judgewatchers@aol.com>
To:tips@cirdaily.org
Organization: Center for Judicial Accountability, Inc.

TO: Columbia Journalism Review (www.cjrdaily.orq)

The New York Times is being sued for libel and journalistic fraud in a landmark public interest lawsuit,
the first to implement the powerful recommendation for media accountability proposed in the 2003 law
review article, "Journalistic Malpractice: Suing Jayson Blair and the New York Times for Fraud and
Negligence", 14 Fordham Intellectual Property, Media & Entertainment Law Journal 1.

Attached is the press release about this politically-explosive lawsuit, summarizing The Times'
election-rigging that has created the landslide candidacies of Senator Hillary Rodham Clinton and NY
Attorney General Eliot Spitzer, among others. The release is also posted on the website,
www.judgewatch.org, accessible via "Latest News" and "Suing The New York Times".

Thank you.

| press-release-3-22-06.pdf (99KB)

Elena Sassower, Director
Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA)
914-421-1200

lofl ' 4/15/2006 12:59 PM




First-ot-its-kind public interest lawsuit vs The New York Times in vindication of the First Amendment

Subject: First-of-its-kind public interest lawsuit vs The New York Times in
vindication of the First Amendment
Date: 3/23/2006, 10:36 AM
From: Elena Ruth Sassower <judgewatchers@aol.com>
To: tips@cirdaily.org, queries@cijr.org, editors@cjr.org
Organization: Center for Judicial Accountability, Inc.

TO: Columbia Journalism Review ("America's Premier Media Monitor")

The New York Times is being sued for libel and journalistic fraud in a landmark public interest lawsuit —
the first to implement the powerful recommendation for media accountability proposed in the 2003 law
review article, "Joumnalistic Malpractice: Suing Jayson Blair and the New York Times for Fraud and
Negligence", 14 Fordham Intellectual Property, Media & Entertainment Law Journal 1.

Attached is the press release about this politically-explosive lawsuit, summarizing The Times'
election-rigging journalism that has created the landslide candidacies of Senator Hillary Rodham Clinton
and Attorney General Eliot Spitzer, among others. The release is also posted on the website,
www.judgewatch.org, accessible via "Latest News" and "Suing The New York Times".

Please circulate widely, etc.

Thank you.

E | press-release-1.pdf (99KB)

Elena Sassower, Director
Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA)
914-421-1200

1ofl 3/23/2006 10:51 AM




CENTER for JUDICIAL A CCOUNTABILITY, nc”

Post Office Box 8220 Tel. (914) 421-1200 E-Mail:  judgewatch@aol.com
White Plains, New York 10602 Fax (914) 428-4994 Website: www.judgewatch.org

Contact: Elena Ruth Sassower, Director
Direct E-Mail: judgewatchers@aol.com

PRESS RELEASE #1: March 22, 2006 onward

FIRST-OF-ITS-KIND PUBLIC INTEREST LAWSUIT vs THE NEW YORK TIMES
IN VINDICATION OF THE FIRST AMENDMENT

The New York Times is being sued for libel and journalistic fraud in a landmark public interest
lawsuit, the first to implement the powerful recommendation for media accountability proposed in
the 2003 law review article “Journalistic Malpractice: Suing Jayson Blair and the New York Times

Jor Fraud and Negligence”, 14 Fordham Intellectual Property, Media & Entertainment Law Journal 1.

The lawsuit, charging The Times with betraying its First Amendment responsibilities to the public, is
brought by the Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA) and its director, Elena Ruth Sassower.
The libel causes of action are based on a Times’ column, “When the Judge Sledgehammered The
Gadjfly”, about Ms. Sassower, then serving a six-month jail sentence in D.C., after conviction on a
“disruption of Congress” charge. An analysis of the column, annexed as Exhibit A to the Verified
Complaint, demonstrates that the column is “deliberately defamatory”, “knowingly false and
misleading”, and “completely covers up the politically-explosive underlying national and New York
stories of the corruption of the processes of judicial selection and discipline, involving our highest
public officers”.

These public officers include Senator Hillary Rodham Clinton, running for re-election to the U.S.
Senate this year, with an eye to the presidency in 2008, and New York Attorney General Eliot Spitzer,
running this year to be New York’s next governor. The Verified Complaint alleges that their
anticipated landslide victories are being rigged by The Times, whose steadfast refusal to report on the
records of Ms. Clinton and Mr. Spitzer with respect to judicial selection and discipline is with
knowledge that such reporting would rightfully end their electoral prospects, if not generate
disciplinary and criminal prosecutions against them for corruption. As for past electoral races, the
Verified Complaint dramatically shows that The Times rigged Senator Charles Schumer’s 2004 re-
election to the Senate by similarly refusing to report on his record as to judicial selection and
discipline, and, prior thereto, rigged Mr. Spitzer’s 2002 re-election as attorney general and Governor
George Pataki’s 2002 and 1998 re-elections as New York’s governor, likewise by refusing to report on
their records.

The Times’ protectionism of all these public officers -- and its suppression of any coverage of the
readily-verifiable documentary evidence of systemic governmental corruption involving judicial
selection and discipline, provided it by CJA throughout the past 15 years -- underlies the lawsuit’s
cause of action for journalistic fraud.

The Verified Complaint, its substantiating exhibits, and the law review article are posted on CJA’s
website, www.judgewatch.org — accessible via the sidebar panel, “Suing The New York Times”.

The Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA) is a national, non-partisan, non-profit citizens’

organization working to ensure that the processes of judicial selection and discipline are effective and
meaningful.




How The NYT Litigates When Sued

1ofl

Subject: How The NYT Litigates When Sued
Date: 6/9/2006, 9:06 AM
From: Elena Ruth Sassower <judgewatchers@aol.com>
To: tips@cijrdaily.org, queries@cir.org, editors@cijr.org
Organization: Center for Judicial Accountability, Inc.

TO: Columbia Journalism Review ("America's Premier Media Monitor")

How does the great and mighty New York Times litigate when sued? Are the standards of "quality” and
"excellence" that supposedly mark its journalism manifested in its legal submissions as well?

These questions are dramatically answered by the first-ever public interest lawsuit against The Times
for "journalistic fraud" — where its litigation misconduct has resulted in a motion by plaintiffs for
sanctions against it -- and for such other resounding relief as summary judgment, including removal of

The Times' front-page motto "All the News That's Fit to Print" as a false and misleading advertising
claim.

Attached is the Center for Judicial Accountability's press release (#2) about the extraordinary posture of
the case. press-release-2.pdf (86KB)

Also attached, CJA's first press release, sent you 2-1/2 months ago, summarizing the lawsuit's

electorally-explosive and fully-documented allegations as to The Times' election-rigging for Senator

Hillary Rodham Clinton and New York State Attorney General Eliot Spitzer, among others. ‘
| press-release-1.pdf (101KB)

Full details —~incuding copies of the court submissions in the case - are posted on CJA's website,
www.judgewatch.org, accessible via the sidebar panel "Suing The New York Times".

Elena Sassower, Director & Plaintiff
Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA)
Tel: 914-421-1200

6/9/2006 10:27 AM




CENTER forJ UDICIAL ACCOUNTABILITY, INC."

Post Office Box 8220 Tel. (914) 421-1200 E-Mail:  judgewatch@aol.com
White Plains, New York 10602 Fax (914) 428-4994 Website: www.judgewatch.org

Contact: Elena Ruth Sassower, Director
Direct E-Mail: judgewatchers@aol.com

PRESS RELEASE #: June9,2006 onward

PUBLIC INTEREST LAWSUIT vs THE NEW YORK TIMES
SEEKS JUDGMENT AGAINST IT, INCLUDING REMOVAL OF
ITS FRONT-PAGE MOTTO “ALL THE NEWS THAT’S FIT TO PRINT”
AS A FALSE AND MISLEADING ADVERTISING CLAIM

How does the great and mighty New York Times litigate when sued? Are the standards of
“quality” and “excellence” that supposedly mark its journalism manifested in its legal submissions
as well?

These questions are answered in motion papers filed by the non-profit, non-partisan citizens’
organization, Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA), and its director, Elena Ruth
Sassower, plaintiffs in the first-ever public interest lawsuit against The Times, suing it for
journalistic fraud in connection with its news reporting and editorializing. Their papers —
responding to a Times motion to dismiss the lawsuit — demonstrate that The Times’ motion, “from
beginning to end and in virtually every sentence”, “flagrantly falsifies, omits, and distorts the
[lawsuit’s] allegations and cites law that is either inapplicable by reason thereof or [itself] falsified
and distorted”,

Based thereon, plaintiffs have requested maximum costs and sanctions against Times attorneys
and the named Times defendants they represent — among them, Publisher Arthur Sulzberger, Jr.,
Executive Editor Bill Keller, Managing Editor Jill Abramson, and Public Editor Byron Calame —
as well as disciplinary referrals against Times attorneys and their disqualification. Indeed,
plaintiffs’ showing is so resounding that they have cross-moved for summary judgment on their
three causes of action and, as part thereof, removal of The Times’ front-page motto “All the News
That’s Fit to Print” as a false and misleading advertising claim. All of this is in addition to a
default judgment against non-appearing Times defendants, including Daniel Okrent, The Times’
first Public Editor.

The papers in this historic lawsuit — seeking money damages of $906,000,000 — are posted on
CJA’s website, www.judgewatch.org — accessible via the sidebar panel, “Suing The New York
Times”. This includes the lawsuit’s verified complaint, chronicling The Times’ pattern and
practice of election-rigging for Senator Hillary Rodham Clinton and New York Attorney General
Eliot Spitzer creating their anticipated landslide victories this November.

The Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA) is a national, non-partisan, non-profit citizens’
organization working to ensure that the processes of judicial selection and discipline are effective and
meaningful.




